Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Σάββατο 22 Ιουνίου 2013

ΟΙ ΧΙΠΙΣ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ ΣΤΑ ΜΑΤΑΛΑ!



Ξεκινά το φεστιβάλ με πολλή μουσική και αφιέρωμα στα 40 χρόνια του «Dark Side of the Moon» 
Αναβιώνει και φέτος η εποχή των παιδιών των λουλουδιών στα Μάταλα της Κρήτης, στη μεγάλη γιορτή «Matala Beach Festival 2013».
   Η γιορτή αυτή που έχει συγκεντρώσει πάνω από 100 χιλιάδες κόσμου τις προηγούμενες δύο φορές που διοργανώθηκε, θα ξεκινήσει αύριο Παρασκευή  και θα ολοκληρωθεί τη Δευτέρα 24 Ιουνίου, υπό την αιγίδα του ΕΟΤ.
   Στην ιστορική για το χιπισμό περιοχή της νότιας Κρήτης οι προετοιμασίες είναι πυρετώδεις. Ένα ολόκληρο χωριό έχει ζωγραφιστεί πάνω στην άσφαλτο στους δρόμους των Ματάλων ενώ κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα κυριαρχήσουν η μουσική και οι πολιτιστικές δράσεις. Συναυλίες, με πάνω από 200 καλλιτέχνες, με live dj, από το απόγευμα και beach parties, εργαστήρια ζωγραφικής, Κρητικά προϊόντα και δράσεις που έχουν στόχο να αναδείξουν την ιστορία και τον πολιτισμό της Κρήτης.
   Το Matala Beach Festival θα γιορτάσει επίσης τα 40 χρόνια του ιστορικού άλμπουμ «Dark Side of the Moon» των  Pink Floyd με ένα play back του άλμπουμ και μια μοναδική ζωντανή συναυλία των «Kings of Floyd» Tribute Band.




ΠΗΓΗ...http://www.lifo.gr

ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΗ ΓΙΝΕΙΣ ΑΥΤΟΣ Ο ΓΚΟΜΕΝΟΣ.


-Μη γίνεις ο γκόμενος που καλλιεργεί μονομερείς συναισθηματικές εξαρτήσεις για να περάσει την ώρα του ή να ικανοποιήσει τον εγωισμό του. Δεν έχει σημασία τι συμφώνησες στην αρχή και ποια όρια έθεσες πριν ξεκινήσει ο άλλος να επενδύει σε σένα. Τα ερωτικά συναισθήματα δεν υπακούν στη δικονομική άρθρωση του αυτιστικού σου μανιφέστου. Αν είναι να γεννηθούν, θα γεννηθούν έτσι κι αλλιώς. Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις, είναι να μην ξεκινήσεις καθόλου ή τουλάχιστον να διακόψεις έγκαιρα ό, τι δεν θέλεις να σε βαραίνει σε βάθος χρόνου. Όταν παρατείνεις εν γνώσει σου το μαρτύριο του άλλου, το νομιμοποιείς και αποκτάς ευθύνη απέναντί του.
     - Μη γίνεις ο ανετίλας γκόμενος. Αυτός, δηλαδή, που μπορεί και να κόβει τις φλέβες του για κάποιον, αλλά δεν πρόκειται να εκτεθεί ούτε στο ελάχιστο, για να μη χαλάσει το άμεμπτο προφίλ του. Ναι, μπορεί στο τέλος να μην έχει κανείς να σου προσάψει κάτι, μπορεί να παραμένεις ασφαλής μέσα στη συντηρητική σου αδράνεια, αλλά όλοι θα έχουν διανύσει μίλια μακριά σου, αφήνοντάς σε μόνο. Κανένας δεν θα υποφέρει την απάθειά σου για πολύ. Ή θα ξοδευτείς κι εσύ σε κάποιον ή θα σε προσπεράσουν οι εξελίξεις.
     - Μη γίνεις ο πρήξας γκόμενος. Το κυνηγητό θρέφει παρηκμασμένα ηθικά, δεν δημιουργεί έρωτες. Η μόνη σου πιθανότητα να φανείς χαριτωμένος καταδιώκοντας κάποιον, είναι αν μοιάζεις με μοντέλο. Σε κάθε άλλη περίπτωση, μοιάζεις με ενοχλητικό creep που το πολύ πολύ να αποτελέσει ρεζέρβα σε ώρα ανάγκης. Πούλα τον εαυτό σου ακριβότερα.
     - Μη γίνεις ο γλυκούλης-αισθηματίας γκόμενος που εκκρίνει ρομαντισμό και μέλι από κάθε πόρο του σώματός του. Δεν ερωτεύονται όλοι με τους δικούς σου ρυθμούς, ούτε βέβαια διαθέτουν την ανοχή που απαιτείται, για να ανταποκριθούν ευγενικά στην υπερβολική σου οικειότητα. Γενικά, έχε υπόψη σου ότι η πρόωρη διαχυτικότητα δεν εμπνέει και πολλή εμπιστοσύνη στον άλλο.
      - Μη γίνεις ο γκόμενος-τσούλα. Η επιθυμία ή η ανάγκη σου να εναλλάσσεις ερωτικούς συντρόφους με ρυθμούς τριχόπτωσης Τζουντ Λο, είναι αναφαίρετο δικαίωμά σου. Η εξαπάτηση όμως, στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, όσων σε έχουν εμπιστευτεί, δεν είναι ούτε απαραίτητη ούτε αμελητέα (εφόσον συμβεί). Το πράγμα είναι πολύ απλό, ουσιαστικά. Μπορείς να κάνεις ό, τι θέλεις χωρίς να κοροϊδεύεις τους άλλους. Αν το ιστορικό σου αποδεικνύει ότι στατιστικά, για να κάνεις αυτό που θέλεις, τείνεις να κοροϊδεύεις όσους σε ακολουθούν, μάλλον ο ενδόμυχος σκοπός σου και η κρυφή σου ηδονή είναι η ίδια η εξαπάτηση. Σ’ αυτή την περίπτωση το πρόβλημά σου υπερβαίνει κατά πολύ το πεδίο των ερωτικών σου- είσαι αθεράπευτα κρετίνος και ελεεινός ψυχάκιας. Σταμάτα να διαβάζεις αυτές τις γραμμές και ψάξε για βοήθεια.
     - Μη γίνεις ο περιστασιακός γκόμενος. Ή, αν γίνεις, βεβαιώσου ότι και η άλλη πλευρά σε βλέπει ως τέτοιο. Οι επιπλοκές μιας τέτοιας σχέσης σε διαπροσωπικό και κοινωνικό επίπεδο είναι τόσο πολλές που εκμηδενίζουν την αξία των προθέσεων ή της όποιας πολύτιμης, συγκυριακά, στιγμής. Όπως και να 'χει, φρόντισε, σε περίπτωση που είσαι ταγμένος σ' αυτή την κατηγορία, να μην κολλήσεις σε ένα άτομο, γιατί το θέμα τότε δεν θα 'ναι οι καλοί λογαριασμοί σας, αλλά ποια πλευρά θα πληγωθεί πρώτη. Τα περιστασιακά γκομενιλίκια με ένα ορισμένο πρόσωπο αποτελούν βραδυφλεγή βόμβα, που δεν συμφέρει κανέναν.
     - Μη γίνεις ο γκόμενος-γλίτσα που φασώνεται δημοσίως και εξαντλεί κάθε υπαρκτή πιθανότητα να ενημερώσει άπαντες για την πορεία των ερωτικών του. Σε κάποια φάση, θα πρέπει να λάβεις σοβαρά υπόψη το ενδεχόμενο να κρατήσεις και κάτι για τον εαυτό σου. Δεν είναι ότι μας κουράζεις (αυτό σαφώς και δεν σε ενδιαφέρει). Είναι ότι έχεις σιχαθεί τον εαυτό σου και δεν το έχεις καταλάβει. Προσπάθησε να εντυπωσιάσεις λιγότερο και θα βελτιώσεις τα αισθηματικά σου επί της ουσίας.
     - Μη γίνεις ο σνομπ γκόμενος. Αγνοώντας επιδεικτικά τους γύρω σου, δεν περνιέσαι για επιλεκτικός. Ο μύθος του ακριβού γούστου έχει καταρριφθεί πολύ πριν οικοδομήσεις εσύ τις ψυχολογικές σου άμυνες στην αυτοκρατορική φιλοσοφία μιας ερωτικής ελίτ. Δεν πείθεται, δηλαδή, κανείς ότι είσαι κάτι το ιδιαίτερο, απλώς επειδή αποφάσισες να απαρνηθείς τους θνητούς. Μη φοβάσαι την τριβή με την πλέμπα, βγες επιτέλους απ' το παλάτι σου. Η ζωή είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα από κοντά.
     - Μη γίνεις ο γκόμενος-player. Το εγώ των ανθρώπων είναι πια τόσο μεγάλο, που σχεδόν κανείς δεν θα υποταχθεί στο μέγεθος της περσόνας που πας να λανσάρεις. Τα θύματά σου θα έχουν φάει μπόλικο παραμύθι κι από άλλους (ίσως ικανότερους) πριν από σένα, θα είναι οι πλέον εύκολοι στόχοι, οι εθισμένοι στο μπανάλ παιχνίδι της επαμφοτερίζουσας ερωτικής πολιορκίας, και, ειλικρινά, όλοι μαζί θα συνθέσετε ένα θλιβερό πάνθεον αχρείαστης σαχλαμάρας. 



ΠΗΓΗ...http://www.lifo.gr

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΒΡΑΖΙΛΙΑ.

Γράμμα από τη Βραζιλία



Μπέλο Οριζοντε, Δευτέρα 17.06.2013


Αγαπητέ φίλε,

ναι μιλάω σε εσένα που ακους Βραζιλία και σκέφτεσαι παραλίες, τακουνάκια, ανάποδα ψαλίδια, υπερμεγέθεις κώλους και ατελείωτα πάρτι. Συγγνώμη που σου χαλάω το όνειρο, αλλά το πάρτι τελείωσε. Η μάλλον έχει τελειώσει εδώ και πολλά χρόνια αλλά δεν σου το είπανε. Εδώ εξάγουμε, αλλά δεν πίνουμε καφέ, δεν χορεύουμε σάμπα εκτός των ορίων του Ρίο ντε Ζανέιρο ή μάλλον χορεύουμε σπάνια έτσι κι αλλιώς. Μέχρι και στην μπάλα εξάγουμε πλέον αμυντικά χαφ και στόπερ. Τα στερεότυπα μας τελείωσαν όπως και η υπομονή.

Τελείωσε η υπομονή. Την τελευταία εβδομάδα πήραμε τους δρόμους. Οι διαμαρτυρίες ξεκίνησαν για την αύξηση 7 λεπτών του ευρώ στις συγκοινωνίες αλλά πλέον διαμαρτυρόμαστε για όλη τη σαπίλα πίσω από αυτό. Το πρόβλημα δεν είναι τα επτά λεπτά αλλά τα βασικά δικαιώματα. Η στρατονομία, κατάλοιπο της δικτατορίας, μοιράζει αφειδώς λαστιχένιες σφαίρες και ληγμένα δακρυγόνα. Αλλά είναι πλέον αργά. Ο κόσμος επιτέλους ξύπνησε και ζητά επίπεδο ζωής ανάλογο με την θέση της χώρας στο οικονομικό χάρτη. Βαρέθηκε να βλέπει τους λίγους να γεμίζουν τις τσέπες και να επανεκλέγονται εδώ και δεκαετίες. Βαρέθηκε ο φτωχός αλλά, επιτέλους βαρέθηκε και ο πλούσιος, και θα στο εξηγήσω.

Στην Βραζιλία ο βασικός μισθός είναι 234 ευρώ. Το εισιτήριο του λεωφορείου είναι 1 ευρώ και το ρημάδι έρχεται όποτε γουστάρει. Κάποιος που ζει στο Μπέλο Οριζόντε κερδίζοντας βασικό μισθό, μένει τουλάχιστον 15 χιλιόμετρα από την δουλειά του και θέλει δύο λεωφορεία και μιάμιση ώρα για να φτάσει εκεί όταν δεν έχει κίνηση. Και όταν μιλάμε για κίνηση, μιλάμε για χάος. Στο Σάο Πάουλο για παράδειγμα κάθε μέρα έχουμε ουρές 70 χιλιομέτρων στις ώρες αιχμής. Εκεί συναντιούνται ο φτωχός με τον πλούσιο. Ο φτωχός στο λεωφορείο και πλούσιος στην αμαξάρα του με τα φιμέ τζάμια.

Γράμμα από τη Βραζιλία

Ο πλούσιος που θα γυρίσει στο σπίτι το οποίο πληρώνει κατά μέσο όρο 1500 ευρώ ενοίκιο και άλλα 400 για κοινόχρηστα. Πληρώνει ιδιωτική ασφάλιση υγείας γιατί το δημόσιο δεν δουλεύει, πληρώνει πανάκριβα σχολεία για τα παιδιά του γιατί στο δημόσιο είναι δύσκολο να μάθουν οτιδήποτε, πληρώνει τα διπλάσια για οποιοδήποτε προϊόν (αυτοκίνητο, ρούχα, υπολογιστής κλπ.) έρχεται απ’έξω γιατί ο φόρος εισαγωγής είναι 60% συν το κέρδος του εμπόρου. Πληρώνει με φόβο, γιατί δεν μπορεί να βγεί απο το «κάστρο» με τον ηλεκτρικό φράχτη όποτε θέλει. Γιατί δεν μπορεί να πάει μια βόλτα όπου και όποτε του γουστάρει. Γιατί φοβάται για την ζωή του καθημερινά. Και σου μιλάω πάντα για το Μπέλο Οριζόντε και τις άλλες μεγαλουπόλεις της χώρας. Αν πάρεις τον δρόμο και πας προς το βορρά ξέχνα τα όλα αυτά, εκεί είσαι πλέον σε στάνταρντς Αφρικής.

Κανείς σχεδόν δεν τα περνάει όσο ωραία φαντάζεσαι στην Βραζιλία. Ναι, έχουμε παραλίες και ήλιο αλλά ο αναλφαβητισμός είναι στο 10% και κάθε μέρα περίπου 13 εκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουνε φαΐ στο τραπέζι τους.

Είμαστε η 6η οικονομική δύναμη στον κόσμο και την ίδια στιγμή πολύ χαμηλά στους δείκτες της παιδείας και της δημόσιας υγείας. Οσο αφορά την διαφθορά και την γραφειοκρατία πρέπει να είμαστε στο τοπ 3 εύκολα. Πολύ ψηλά είμαστε και στην εγκληματικότητα με τα νούμερα νεκρών σε Ρίο και Σάο Πάουλο να είναι μεγαλύτερα από εκείνα σε εμπόλεμες ζώνες (49 χιλιάδες μέσα στο 2010). Δυστυχώς το Μουντιάλ και η Ολυμπιάδα δεν θα αλλάξουν τίποτα από όλα αυτά.

Για μια ακόμα φορά μας δούλεψαν ψιλό γαζί. Μας υποσχέθηκαν πως θα αλλάξει η ζωή μας, επιτέλους, προς το καλύτερο. Πως θα έχουμε συγκοινωνίες και δρόμους πρώτου και όχι τρίτου κόσμου και πως θα αλλάξουμε, λέει, επίπεδο σε όλα. Πως όλο αυτό το «φαγοπότι» θα αξίζει τον κόπο. Αντίθετα, μέχρι τώρα όλη αυτή η ιστορία έχει στοιχίσει πάνω από 27 δις δολάρια, περισσότερα από όσο τα τελευταία τρία μουντιάλ μαζί. Εδώ στο Μπέλο Οριζόντε, το Μινεϊράο κόστισε 270 εκ. ενώ αρχικά είχε υπολογιστεί σε 146 εκ. Να σου πω ακόμα πως πήγα στο στάδιο «Ιντεπεντένσια», επίσης εδώ στο Μπέλο Οριζόντε, που κόστισε 45 εκ. ευρώ, παραδόθηκε με 2 χρόνια καθυστέρηση και λόγω κατασκευαστικού λάθους έχει πάνω από 6 χιλιάδες θέσεις που δεν βλέπουν το ένα τέρμα. Ανάλογες και χειρότερες είναι οι ιστορίες και στα υπόλοιπα γήπεδα.

Μιας και μιλάμε για μπάλα, να σου πω πως οι περισσότεροι Βραζιλιάνοι θα δουν το Μουντιάλ από την τηλεόραση. Το φτηνό εισιτήριο για το Κύπελλο Συνομοσπονδιών για τον αγώνα Ταϊτή – Νιγηρία κοστίζει κοντά στα 50 ευρώ. Φαντάσου λοιπόν τι θα πρέπει να πληρώσουμε στο Παγκόσμιο Κύπελλο και μην ξεχνάς, ο βασικός μισθός είναι στα 234 ευρώ.

Γράμμα από τη Βραζιλία

Μουντιάλ για ποιόν λοιπόν; Ίσως για εκείνους που θα έρθουν για να «ζήσουν το όνειρο» τους στην Βραζιλία. Αυτή ακριβώς τη στιγμή γύρω στους 200 χιλιάδες Βραζιλιάνους σε οκτώ μεγαλουπόλεις είναι στους δρόμους και διαδηλώνουν για τα δικαιώματα τους. Δεν τους νοιάζει το Μουντιάλ, δεν πίνουν καφέ και σίγουρα δεν χορεύουν σάμπα.




ΠΗΓΗ...http://www.ramnousia.com

ΜΟΣΧΑΡΑΚΙ ΚΟΚΚΙΝΙΣΤΟ.

Μοσχαράκι κοκκινιστό
Ένα νόστιμο φαγητό, που χρειάζεται μεράκι και αγάπη για την...κουζίνα.

Υλικα

1 κιλό μοσχάρι κομμένο σε κύβους
λίγο λάδι
1 ποτηράκι κρασί
σάλτσα ντομάτας (1 κουτί)
1 κρεμμύδι
1 καρότο κομμένο σε ροδέλες (προαιρετικά)
1 κομμάτι κανέλας
3-4 γαρύφαλλα
αλάτι, πιπέρι
1 δάφνη
1 κ.σ. καρίνο (μείγμα μπαχαρικών) (προαιρετικά)
Στα γρήγορα
Κατηγορία
Μοσχάρι
Μέθοδος
Κατσαρόλας
Slow cooker
Κουζίνα
Ελληνική
Περιέχει
Σάλτσα ντομάτα
Σερβίρει
6-8


Εκτέλεση

Κόβετε το κρεμμυδάκι σε λεπτές φέτες. Βάζετε σε μεγάλη κατσαρόλα λίγο λάδι και ρίχνετε το κρεμμύδι να μαραθεί λίγο. Μετά προσθέτετε τους κύβους του μοσχαριού και τους γυρίζετε να πάρουν χρώμα από παντού.


Σβήνετε με το κρασί, προσθέτετε νερό να σκεπάσει το μοσχάρι, ρίχνετε τα καρότα, τη ντομάτα και τα υπόλοιπα αρώματα και μπαχαρικά και αφήνετε το φαγητό να σιγοβράζει για 1 ½ - 2 ώρες μέχρι να μαλακώσει πολύ το κρέας και να δέσει η σαλτσούλα του (εάν έχετε χύτρα ταχύτητος ακόμα καλύτερα).

ΤΑ ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΑ.


1Η αγάπη προς τους κεκοιμημένους οδήγησε την Ορθόδοξη Εκκλησία στην καθιέρωση ιδιαίτερης ημέρας της εβδομάδας για να προσευχηθούμε γι’ αυτούς. Η ημέρα του Σαββάτου είναι η ημέρα των κεκοιμημένων για αυτό και κατά την παράδοση τα μνημόσυνα οφείλουν να γίνονται το Σάββατο και όχι την Κυριακή.

Η Κυριακή είναι η ημέρα της Αναστάσεως του Κυρίου γι’ αυτό και οι γάμοι γίνονται Κυριακή, άλλο αν κάποιοι λόγω κοσμικού φρονήματος και ότι βλέπουν τον γάμο κοσμική τελετή και όχι ιερό μυστήριο νυμφεύονται το Σάββατο. Όλα αυτά φυσικά γίνονται για το γλέντι που θα ακολουθήσει τα αποτελέσματα του οποίου είναι κρεπάλη, μέθη και άλλες παρεκλίνουσες συμπεριφορές. 
Κατά τους Πατέρες, με τα μνημόσυνα παρέχεται όνησις δηλαδή ωφέλεια αλλά δεν ξέρουμε όμως τι είδους ωφέλεια είναι αυτή. Τα μνημόσυνα είναι η προσευχή των ζώντων μελών  που καταδεικνύει αγάπη και κοινωνία για τους απελθόντες. Οι ζώντες με τους κεκοιμημένους γίνονται αγκαλιά εις δόξα Κυρίου. Για τον Θεό είμαστε πρόσωπα μοναδικά γι’ αυτό και όταν πηγαίνουμε κόλλυβα στον ναό δίνουμε και το χαρτάκι με τα ονόματα. Φυσικά μπορεί να έχουμε αρκετές φορές το ίδιο όνομα και φυσικά το γράφουμε ξεχωριστά, διότι ο άνθρωπος είναι ξεχωριστός και μοναδικός. Αυτή η προσευχητική κοινωνία είναι ουράνια κατάσταση. Δεν αποκόπτουμε τους κεκοιμημένους από τους ζώντες, διότι «προσδοκώ ανάσταση νεκρών και ζωή του μέλλοντος αιώνος αμήν» μας λέει το Σύμβολο της πίστεως. Η Αγία μας Εκκλησία νοιάζεται για όλους γι’ αυτό και τα ψυχοσάββατα είναι ξεχωριστή ημέρα να θυμηθούμε και να προσευχηθούμε για τους κεκοιμημένους αδερφούς μας.

Κατά τα δύο μεγάλα Ψυχοσάββατα η Εκκλησία μας καλεί σε μία παγκόσμια ανάμνηση «πάντων των απ’ αιώνος κοιμηθέντων ευσεβώς επ’ ελπίδι αναστάσεως ζωής αιωνίου».
Μνημονεύει:
* Όλους εκείνους που υπέστησαν «άωρον θάνατον», σε ξένη γη και χώρα, σε στεριά και σε θάλασσα.
* Εκείνους που πέθαναν από λοιμική ασθένεια, σε πολέμους, σε παγετούς, σε σεισμούς και θεομηνίες.
* Όσους κάηκαν ή χάθηκαν.
* Εκείνους που ήταν φτωχοί και άποροι και δεν φρόντισε κανείς να τούς τιμήσει με τις ανάλογες Ακολουθίες και τα Μνημόσυνα.

Μέρα ξεχασμένη για τους πολλούς του κόσμου. Ο θάνατος είναι άλλωστε για τη νοοτροπία της εποχής μας το τέρμα. Οι κεκοιμημένοι μάς πονούν, αλλά πρέπει να ζήσουμε. Να προχωρήσουμε. Και το μνημόσυνο είναι μόνο ατομική υπόθεση. Όταν συμπληρώνονται οι μέρες, οι σαράντα, ο χρόνος, θυμόμαστε. Πάμε στο ναό. Έρχονται και όσοι μας αγαπούν και όσοι αγαπούσαν τον κεκοιμημένο. Και φτάνει. Γιατί άραγε όλοι μαζί, να έχουμε δύο ημέρες το χρόνο στις οποίες να θυμόμαστε πάντας τους κεκοιμημένους. Έτσι δεόμεθα υπέρ μακαρίας μνήμης και αιωνίου αναπαύσεως πάντων των απ’ αιώνος κεκοιμημένων ορθοδόξων χριστιανών, βασιλέων, πατριαρχών, αρχιερέων, ιερέων, ιερομονάχων, μοναχών, γονέων, προγονέων, πάππων, προπάππων, διδασκάλων, αναδόχων ημών εν τη πίστει.

Ας βρεθούμε το απόγευμα της Παρασκευής και το πρωί του Σαββάτου στο ναό της γειτονιάς μας. Μεγαλύτεροι και μικρότεροι. Πρέπει να ζήσουμε, αυτό είναι δεδομένο. Έτσι κι αλλιώς ο θάνατος για μας δεν είναι τέρμα, αλλά μια στάση και ένα πέρασμα, ένα Πάσχα.  Τη στάση την περνάμε μόνοι μας, ακόμη κι αν έχουμε την ώρα του θανάτου κοντά μας αυτούς που μας αγαπούνε. Ο θάνατος είναι η προσωπική μας έξοδος, στην οποία κανείς δεν μπορεί να βοηθήσει, να καταλάβει, να συντροφεύσει. Μία ροπή όμως είναι η στάση. Και μπαίνουμε στο πέρασμα της ανάστασης. Συντροφευμένοι από όσους έχουν προηγηθεί και πρωτίστως όσους αγάπησαν το Θεό και τον άνθρωπο. Κι αυτοί θα μας οδηγήσουν στο να αναγνωρίσουμε Εκείνον που θανάτω τον θάνατον επάτησε.

Σχετικά με τα Κόλλυβα

Τά κόλλυβα είναι σιτάρι βρασμένο. Έχουν τή μορφή στολισμένου δίσκου ή πιάτου μέ ξηρούς καρπούς, καρύδια, σταφίδα, ρόδι καί κυρίως ζάχαρη. Συμβολίζουν τήν κοινή μας ανάσταση. Όπως ο σπόρος τού σιταριού πέφτει στή γή, θάβεται, χωνεύεται, σαπίζει καί στή συνέχεια φυτρώνει καλύτερος καί ωραιότερος, έτσι καί τό νεκρό σώμα τού ανθρώπου θάβεται στή γή, λιώνει καί σαπίζει, γιά νά αναστηθή καί πάλι άφθαρτο, ένδοξο καί αιώνιο. Αυτήν τήν εικόνα μάς δίδει ο απόστολος τών εθνών Παύλος στήν Α΄ πρός Κορινθίους επιστολή, καθώς καί ο Χριστός γιά τήν Ανάστασή Του. “Αμήν αμήν λέγω υμίν, εάν μή ο κόκκος τού σίτου πεσών εις τήν γήν αποθάνη, αυτός μόνος μένει? εάν δέ αποθάνη πολύν καρπόν φέρει”.(Ιω. 12,24).

Δυστυχώς, η ουσιαστική αυτή προσφορά πρός τούς κεκοιμημένους αδελφούς μας, τόσο από λειτουργική όσο καί από σωτηριολογική οπτική, τά τελευταία χρόνια έχει υποστεί αλλοιώσεις καί διαφοροποιήσεις πού τείνουν νά απαξιώσουν τή σημασία καί τό μέγεθος τού Μυστηρίου. Ο χαρακτήρας τών κολλύβων έχει από πολλούς αλλοιωθεί μέ τήν ανοχή, αλλά καί τήν παρότρυνση, σέ μερικές περιπτώσεις, τών υπευθύνων ανθρώπων τής Εκκλησίας, πού χαράζουν μιά διαφορετική γραμμή από αυτήν τής παραδόσεως. Έτσι δυστυχώς παρουσιάζεται μιά εικόνα κωμικοτραγική, πού ουδόλως συνάδει μέ τό πνεύμα καί τή σημασία τού Σαββάτου τών ψυχών.

Αντί, λοιπόν, κολλύβων, γεμίζει ο Ιερός Ναός μέ πάσης φύσεως πίττες καί γλυκίσματα. Πρόσφορα, κουλούρια καί τσουρέκια, έως φρούτα εποχής από τόν μανάβη, τά εποχιακά ροδάκινα, κεράσια καί βερίκοκα, συνθέτουν εικόνα απρέπειας πρός τό Ναό καί προσβολής πρός τήν μνήμη τών κεκοιμημένων. Οι γιαγιάδες μας τά παλαιότερα χρόνια, προσέφεραν κεράσματα, πίττες καί γλυκά κατά τά Ψυχοσάββατα, αλλά έξω, στήν αυλή τής Εκκλησίας. Μέσα στό Ναό, προσκόμιζαν τά κόλλυβα μόνο γιά τήν ακολουθία.

Ας Τον παρακαλέσουμε λοιπόν. Και των κεκοιμημένων μνημόνευσον Σωτήρ μου, εν δόξη όταν έλθης. Των δικών μας και όλων των ανθρώπων. Να συναντιόμαστε στην αγάπη Σου!
Σας παραθέτουμε ένα μέρος των ύμνων που ακούσαμε σήμερα το πρωϊ στους ναούς. Ας εστιάσουμε στα λόγια και ας σταθούμε προσευχητικά σε αυτά ώστε να ανοίξουμε την καρδιά μας στο μεγαλείο τους.

  Εις τούς Αίνους - Στιχηρά Προσόμοια - Ήχος πλ. δ'

Ο εν Εδέμ Παράδεισος

Δεύτε πρό τέλους πάντες Αδελφοί, τόν χούν ημών βλέποντες, καί τής φύσεως ημών τό ασθενές, καί τήν ευτέλειαν ημών, καί τό τέλος οψώμεθα, καί τά όργανα τού σκεύους τής σαρκός, καί ότι κόνις ο άνθρωπος, βρώμα σκωλήκων καί φθορά, ότι ξηρά τά οστά ημών, όλως μή έχοντα πνοήν, τούς τάφους κατίδωμεν, πού η δόξα; πού τό κάλλος τής μορφής; πού η εύλαλος γλώσσα;πού η οφρύς; ή πού ο οφθαλμός; πάντα κόνις καί σκιά, διό φείσαι Σωτήρ πάντων ημών.
Τί απατάται άνθρωπος αυχών, τί μάτην ταράττεται, ο πηλός, καί μετ' ολίγον ο αυτός; τί ου λογίζεται ο χούς, ότι κόνις τό φύραμα, καί σαπρίας καί φθοράς αποβολή; Ει ούν πηλός εσμέν άνθρωποι, τί προστετήκαμεν τή γή; καί ει Χριστού εσμέν σύμφυτοι, τί ου προστρέχομεν αυτώ, καί όλην αφέμενοι τήν επίκηρον καί ρέουσαν ζωήν, τή ζωή τή αφθάρτω, ακολουθούντες; ήτις εστίν ο Χριστός, ο φωτισμός τών ψυχών ημών.

Ο τή χειρί σου πλάσας τόν Αδάμ, καί στήσας μεθόριον, αφθαρσίας, καί θνητότητος Σωτήρ, καί τής εν χάριτι ζωής, τής φθοράς απαλλάξας τε, πρός τήν πρώτην μεταθέμενος ζωήν, αυτός τούς δούλους σου Δέσποτα, ούς προσελάβου εξ ημών, μετά Δικαίων ανάπαυσον, καί εν χορώ τών εκλεκτών, καί τούτων τά ονόματα, μεταγράψας εν βίβλω τής ζωής, εν φωνή Αρχαγγέλου, εξαναστήσας σάλπιγγος ηχοί, καταξίωσον αυτούς, τής ουρανίου βασιλείας σου.

Χριστός ανέστη λύσας τών δεσμών, Αδάμ τόν πρωτόπλαστον, καί τού Άδου καταλύσας τήν ισχύν, θαρσείτε πάντες οι νεκροί, ενεκρώθη ο θάνατος, εσκυλεύθη καί ο Άδης σύν αυτώ, καί ο Χριστός εβασίλευσεν, ο σταυρωθείς καί αναστάς, αυτός ημίν εχαρίσατο, τήν αφθαρσίαν τής σαρκός, αυτός ανιστά ημάς, καί δωρείται τήν ανάστασιν ημίν, καί τής δόξης εκείνης, μετ' ευφροσύνης πάντας αξιοί, τούς εν πίστει ακλινεί, πεπιστευκότας θερμώς επ' αυτώ.

Δόξα... Νεκρώσιμον  Ήχος β'

Ως άνθος μαραίνεται, καί ως όναρ παρέρχεται, καί διαλύεται πάς άνθρωπος, πάλιν δέ ηχούσης τής σάλπιγγος, νεκροί ως εν συσσεισμώ πάντες αναστήσονται, πρός τήν σήν υπάντησιν Χριστέ ο Θεός, Τότε Δέσποτα, ούς μετέστησας εξ ημών, έν ταίς τών Αγίων σου κατάταξον σκηναίς, τά πνεύματα Δέσποτα τών σών δούλων αεί.

Πηγές:
π.Θεμιστοκλής Χριστοδούλου: Λειτουργική Πράξη.
Άρθρο π.Θεμιστοκλέους Μουρτζάνου.
Άρθρο Στέργιου Σάκκου,Τα Ψυχοσάββατα
Άρθρο π.Νικολάου Μανώλη: Το νόημα του Ψυχοσάββατου
 


http://www.agioritikovima.gr

Ο ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΥΨΩΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΟΣΚΟΠΙΑΝΑ ΣΥΝΟΡΑ.

Ο Ιερώνυμος ύψωσε την ελληνική σημαία στα ελληνοσκοπιανά σύνορα
Ακριτικές περιοχές του Κιλκίς επισκέφθηκε το απόγευμα της Παρασκευής ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.

Συγκεκριμένα ο Μακαριότατος,  επισκέφθηκε τις παλαιές κατασκηνώσεις της Μητροπόλεως συνοδευόμενος από τους Μητροπολίτες Κιλκισίου Εμμανουήλ, Παροναξίας κ. Καλλίνικο και τον Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου Διαυλείας κ. Γαβριήλ.

Ο Μητροπολίτης Κιλκισίου ξενάγησε τον κ. Ιερώνυμο στις παλαιές κατασκηνώσεις που χρησιμοποιούνται από την Μητρόπολη ως χώρος φιλοξενίας ζώων, όπως άλογα, κατσίκια, ελάφια και άλλα.
Ο κ. Ιερώνυμος φανερά ευδιάθετος πλησίασε και τάισε ο ίδιος τα ζώα από κοντά όπως και η συνοδεία του.

Αμέσως μετά, μετέβη στα Ελληνοσκοπιανά σύνορα, στην λίμνη Δοϊράνη και επισκέφθηκε το φυλάκιο του Ελληνικού Στρατού όπου έγινε δεκτός από τους στρατιωτικούς. Εκεί ύψωσε την ελληνική σημαία στο φυλάκιο.

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...