Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Σάββατο, 6 Ιουνίου 2015

ΤΟΥ ΚΑΜΠΟΥ ΤΑ ΚΑΜΩΜΑΤΑ ΔΕΝ ΑΡΧΙΖΟΥΝ......ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ



1ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης
Του κάμπου τα καμώματα δεν αρχίζουν……συνεχίζουν

Ούτε η ολιγόλεπτη βροχή στάθηκε ικανή να αναβάλλει την έναρξη των εκδηλώσεων


           Ούτε η ολιγόλεπτη βροχή στάθηκε ικανή να σταματήσει το μεράκι και την όρεξη των διοργανωτών, αλλά και τους εκατοντάδες θεατές, του φεστιβάλ του Κάμπου τα καμώματα. Με κεντρικό σύνθημα "Ο Πολιτισμός Ενώνει. Μη μένεις αμέτοχος" ξεκίνησε χθες ένα διαφορετικό πολιτιστικό φεστιβάλ στον προαύλιο χώρο του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κρύας Βρύσης που διοργανώνει (για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά) ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων και ο Σύλλογος Διδασκόντων του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κρύας Βρύσης.  Όπως προαναφέραμε η βροχή αναγκάστηκε να υποχωρήσει και ενώ αρχικά οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν μέσα στο κτίριο του σχολείου στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στην εξέδρα που είχε στηθεί στο προαύλιο χώρο του σχολίου. Το φεστιβάλ παρακολούθησαν την πρώτη ημέρα θεατές από την Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας, αλλά και τις γύρω Περιφερειακές Ενότητες και σε αυτό συμμετέχουν σχολεία, αλλά και φορείς από Αριδαία, Έδεσσα, Γιαννιτσά, Κρύα Βρύση, Ακρολίμνη, Γαλατάδες κ.α. και μεταξύ των άλλων την πρώτη ημέρα έγιναν τα παρακάτω:

·      Παρουσίαση παραδοσιακών χορών από τα παιδικά τμήματα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ακρολίμνης

·      Βράβευση τμήματος ζωγραφικής του Πολιτιστικού Συλλόγου Ακρολίμνης

·      Επίδειξη ΤΑΕ ΚΒΟ ΝΤΟ του Αθλητικού Συλλόγου Κρύας Βρύσης "Ταξιάρχης"

·      Παρουσίαση τραγουδιών από το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών Κρύας Βρύσης

·      Βράβευση συμμετεχόντων Σχολείων στο διαγωνισμό Σκακιού

·      Παρουσίαση παραδοσιακών χορών από το Σύλλογο Ποντίων Κρύας Βρύσης "Αλέξανδρος Υψηλάντης"

·      Παρουσίαση προγράμματος "Παρόχθιο αθλητικό πάρκο Λουδίας" από το 1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης

·      Παρουσίαση προγράμματος δημιουργικής γραφής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης από το ολοήμερο τμήμα του 1ου Δημοτικού Σχολείου Κρύας Βρύσης

·      Προβολή ταινίας "Selfie" από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης

·      Προβολή ταινίας "Το μικρό σπίτι" (animation) από το 2ο Γυμνάσιο Αριδαίας.

·      Προβολή ταινίας "Ασφάλεια στο σχολικό χώρο" από το ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης

·      Προβολή ταινίας "Έχεις Δικαίωμα" από το 2ο ΕΠΑΛ Γιαννιτσών

           Αξίζει τέλος να αναφέρουμε ότι το πρόγραμμα περιλαμβάνει, παρουσίαση παραδοσιακών χορών και μοντέρνων χορών, προβολές ταινιών, παρουσιάσεις εκπαιδευτικών και άλλων προγραμμάτων, θεατρικές παραστάσεις και άλλα happenings. Το φεστιβάλ  έχει την υποστήριξη του Δήμου Πέλλας και της ΔΗΚΕΠΑΠ Πέλλας.






           Για όλους όσους θέλουν να παρακολουθήσουν τις σημερινές και αυριανές εκδηλώσεις του φεστιβάλ παραθέτουμε το υπόλοιπό πρόγραμμα των εκδηλώσεων:

Σάββατο 6 Ιουνίου 2015

19:00 Μοντέρνοι χοροί από τον Αθλητικό Σύλλογο Κρύας Βρύσης "Αλπαντρος"

19:10 Επίδειξη Kick Boxing από Μποζίνη Θεόδωρο

19:30 Παρουσίαση Κρητικών χορών από τον Σύλλογο Κρητών Γιαννιτσών "Νίκος Ξυλούρης"

19:55 Βράβευση Έκθεσης Αγιογραφίας Παπαντώνης

20:00 Βράβευση συμμετοχής στο Φεστιβάλ του 1ου Νηπιαγωγείου Κρύας Βρύσης

20:05 Παρουσίαση του προγράμματος "Ecomobility" από το 1ο  Γυμνάσιο Γιαννιτσών

20:25 Παρουσίαση προγραμμάτων "Διατροφικές συνήθειες των εφήβων" και "Η χρυσή τομή στα μαθηματικά" από το 1ο Γυμνάσιο Αριδαίας.

20:45 "Σαν παλιό σινεμά" από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης

Κυριακή 7 Ιουνίου 2015

19:00 Παρουσίαση μοντέρνων χορών από το Γυμναστήριο της Κρύας Βρύσης "Βιόρυθμος"

19:30 Παρουσίαση παραδοσιακών χορών από την Εταιρεία Αστικού Πολιτισμού "Φίλιππος" Γαλατάδων"

19:50  Παρουσίαση προγράμματος ανακύκλωσης από το 2ο Νηπιαγωγείο Κρύας Βρύσης

20:00 Θεατρική Παράσταση από το Πολιτιστικό Σύλλογο Κρύας Βρύσης "Σωκράτης"

20:00 Βράβευση για τον 14ο Ποδηλατικό γύρο του Γιάννη Ουζουνίδη

20:30 Παρουσίαση παραδοσιακών χορών από το Σύλλογο Γηγενών Κρύας Βρύσης "Οι Μακεδόνες"
20:50 Προβολή ταινίας "Δεν είσαι μόνος" από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Κρύας Βρύσης
21:00 Προβολή ταινίας "Ένα Λεπτό" από το ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης
21:10 Προβολή ταινίας "Lemon and Lime" από το 1ο ΓΕΛ Έδεσσας

21:15 Προβολή ταινίας "Αυτός και εκείνος" από το 2ο ΕΠΑΛ Γιαννιτσών

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΗΦΑΚΗΣ "ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΙΣΘΗΤΙΚΟ"



Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί, την συμμετοχή του βουλευτή Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Σηφάκη  στην εκπομπή "ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΙΣΘΗΤΙΚΟ"και τις απαντήσεις του, στις ερωτήσεις  του  δημοσιογράφου  Γιώργο Τράγκα.


Η ΜΟΝΑΞΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗ

Ζώντας σε μια πόλη, κοιμάσαι και ξυπνάς παρέα με 10 ενοίκους στην πολυκατοικία, στριμώχνεσαι στο μετρό και κολλάς στην κίνηση, πας στη δουλειά, στο πανεπιστήμιο, σε επαγγελματικά meeting και καθημερινά συγχρωτίζεσαι με μια ντουζίνα ατόμων χάρη στην απελευθέρωση της επικοινωνίας και τη βελτιωμένη τεχνολογία (βλέπεfacebook,twitter,skype κ.α.). Κάνοντας όμως μια βόλτα από τα chat και τα forum στο internet ,κατακλύζεσαι από ολοένα και περισσότερα απεγνωσμένα μηνύματα ανώνυμων χρηστών που πιστεύουν ότι κανείς δεν τους καταλαβαίνει και νιώθουν εντελώς μόνοι.
"Ποτέ άλλοτε οι στέγες των σπιτιών των ανθρώπων δεν ήτανε τόσο κοντά η μία στην άλλη,όσο είναι σήμερα, κι όμως ποτέ άλλοτε οι καρδιές των ανθρώπων δεν ήταν τόσο μακριά η μία από την άλλη όσο είναι σήμερα". (Αντώνης Σαμαράκης)
Στις μέρες μας οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο απρόσιτοι από ποτέ. Μιλάνε αλλά δεν επικοινωνούν. Συζητάνε αλλά δεν ακούνε. Ο καθένας απορροφάται με τα δικά του προβλήματα, τις δικές του έγνοιες και ανησυχίες και ζει στη δική του σφαίρα στην οποία εσύ φυσικά έχεις περιορισμένη πρόσβαση…
Στο διπλανό διαμέρισμα μένει ένας γείτονας που δεν τον έχεις δει ποτέ. Η μήπως έμενε; Μέσα σε χιλιάδες άτομα στην πόλη, εσύ δεν είσαι παρά μια απρόσωπη κουκίδα που παλεύει για κάποιο λόγο να διατηρήσει την ιδιωτικότητα και την ανωνυμία της. Σιγά-σιγά και οι παλιές γειτονιές σβήνουν και χάνονται μέσα στο αστικό χάος.
Και οι παρέες; Τι γίνεται με τις παρέες; Συρρικνώνονται και αιμορραγούν. Τώρα που περισσότερο από κάθε άλλη φορά έχει τόσο ανάγκη ο ένας τον άλλο, οι άνθρωποι επιλέγουν να είναι πιο εγωιστές και πιο κλειστοί από ποτέ…
Όμως τι είναι αυτό που μας εμποδίζει τόσο από το να δεθούμε με άλλους;
Πρώτα απ’ όλα, ο χρόνος. Ο χρόνος είναι σαν το χρήμα. Τρέχει μέσα από τα χέρια σου, τελειώνει τόσο γρήγορα που θα ευχόσουν να είχες άλλο τόσο για να προλάβεις και γι αυτό το λόγο είναι πολύτιμος. Οι ανθρώπινες σχέσεις θέλουν χρόνο να για αναπτυχθούν, να δοκιμαστούν και να ωριμάσουν και εσύ δεν τον χαρίζεις πουθενά. Δεν αντέχεις να περιμένεις, δε σ’ αρέσει να κάνεις υπομονή…      
Μετά, είναι η δυσπιστία. Έχουμε πλέον χάσει την εμπιστοσύνη μας στους ανθρώπους . Δυσκολευόμαστε να επενδύσουμε σε νέα άτομα γιατί έχουμε ήδη προδοθεί στο παρελθόν. Έχουμε γίνει περισσότερο καχύποπτοι αλλά και δειλοί. Δεν δοκιμάζουμε και δεν ρισκάρουμε από φόβο μην κάνουμε λάθος, απογοητευτούμε, προδοθούμε και πονέσουμε.
dreameryu5
Τέλος, υπάρχει ενδόμυχα και ο φόβος της απόρριψης. Κρατάμε κρυμμένο τον πραγματικό μας εαυτό και θάβουμε τους φόβους μας γιατί αν τους ομολογήσουμε νιώθουμε ευάλωτοι. Κρύβουμε τα ελαττώματα μας  πίσω από ένα ψεύτικο εγώ για να μη μας καταλάβουν και μας απορρίψουν.
Επιλέγοντας να συμπεριφερθούμε μ’ αυτόν τον τρόπο, αφ’ ενός κερδίζουμε πολύτιμο χρόνο και αποφεύγουμε μεγάλα κομμάτια απογοήτευσης , αφ’ ετέρου χάνουμε και τεράστια κομμάτια συντροφικότητας… Τα πάντα στη ζωή είναι ένα κόστος ευκαιρίας…
Στην πραγματικότητα, υπάρχουν δύο είδη μοναξιάς: Η αληθινή, όταν πραγματικά δεν υπάρχει κανείς δίπλα μας και αυτή που φτιάχνουμε μόνοι μας και την επιβάλλουμε στον εαυτό μας. Αυτό που συνήθως συμβαίνει στη πράξη είναι το δεύτερο…
Στην ουσία πάντα θα υπάρχουν ευκαιρίες για να γνωρίσουμε ανθρώπους  και είναι αποκλειστικά δική μας επιλογή  να μην το κάνουμε. Κανένας μας δεν έρχεται με περίληψη και οδηγίες χρήσης μέσα στο κουτί. Πρέπει να δοκιμάσεις, να τεστάρεις και να αξιολογήσεις. Η αξία των ανθρώπινων σχέσεων δεν μετριέται σε ώρες χαμένου χρόνου αλλά σε στιγμές επενδυμένου χρόνου. Αυτή η αναθεώρηση της ανθρώπινης επαφής  θα γίνει μόνο αν μειώσουμε την εσωστρέφεια και την ανασφάλειά μας που έχουν χτυπήσει κόκκινο και αν συνειδητοποιήσουμε την αξία του να μοιράζεσαι με άλλους. Όταν μιλάς και εκφράζεσαι, βλέπεις ότι δεν είσαι μόνος γιατί υπάρχουν κι άλλοι που περνάνε ακριβώς τις ίδιες δυσκολίες και έχουν μέσα τους ακριβώς τις ίδιες ανασφάλειες με σένα αλλά εσύ δεν το ήξερες γιατί και αυτοί δεν στο είπαν ποτέ…
Το μεγάλο λάθος που κάνουμε είναι ότι πιστεύουμε πως κόλαση είναι η παρουσία των άλλων, ενώ στην ουσία είναι η απουσία τους…
______________

ΤΑ "ΕΥΚΟΛΑΚΙΑ" ΤΗΣ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗΣ ΚΑΙ Η ΖΗΜΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ



29.5 Παρασκευή. Βάζω να δω ελληνική τηλεόραση μετά από καιρό. Πέφτω σε εκπομπή μαγειρικής.

Από τον ΜΙΧΑΛΗ ΜΙΧΑΗΛ 

 Η μαγείρισσα προτείνει εύκολες λύσεις στις τηλεθεάτριες. Στην ουσία τις προτρέπει να πάρουν ένα υλικό χαμηλής και αμφίβολης ποιότητας από τα ράφια ενός σούπερ μάρκετ και να το καμουφλάρουν με διάφορα άλλα υλικά ώστε να μετατραπεί σε κάτι νόστιμο, που μαγειρεύεται γρήγορα και δεν κοστίζει πολύ. Γνωστή πρακτική, ανήκει στο κεφάλαιο «όλα γρήγορα».
 Αν σας πω ότι δεν κατανοώ όλες τις γυναίκες που ανάμεσα σε χίλια άλλα πρέπει και να ταΐσουν τις οικογένειές τους ή τους τηλεοπτικούς σεφ που τρώνε πίεση από τα κανάλια για φαγάκια «εύκολα και γρήγορα και fun», θα είμαι ψεύτης. Αυτό είναι το κοινό, αυτή είναι η δουλειά και στο κάτω-κάτω ας μη βλέπω τηλεόραση, αφού αυτές οι εκπομπές απευθύνονται σε άλλους. Όμως ας το σκεφτούμε λίγο όλο αυτό που περνάει όλη μέρα μπροστά από τα μάτια μας. Τι συγκρατεί ο τηλεθεατής από μια τηλεοπτική εκπομπή μαγειρικής; Τι του μένει; Τρέχει να φτιάξει τη συνταγή, αυτό είναι το μόνο σίγουρο, αν του αρέσει το φαγητό. Σίγουρα ευγνωμονεί τον μάγειρα που του «έλυσε τα χέρια» με το ευκολάκι. 
Ως εκεί. Σε όλο τον κόσμο έχει ξεκινήσει να διαφαίνεται έντονα ένα τεράστιο κίνημα που μας θέλει πιο συνειδητοποιημένους ως προς την τροφή που καταναλώνουμε. Όχι μόνο για την υγεία μας αλλά και για το μέλλον του πλανήτη αυτού. Ακούσαμε όλοι τι είπε ο Χόκινγκ – είναι μετρημένα τα ψωμιά της Γης. Η αλόγιστη χρήση υλικών, όμως, τι νόημα έχει; Τι νόημα έχει να λες σε κάποιον πως μπορεί να συνεχίσει να συνηγορεί υπέρ των μεγαλοπαραγωγών που δεν παράγουν πλέον τρόφιμα αλλά δηλητήρια; Γιατί να στερείς από τον μέσο τηλεθεατή που σε κοιτάει με το στόμα ανοιχτό την πληροφορία πως η εκτροφή του μεγαλύτερου ποσοστού των ζώων που καταναλώνει γίνεται με σχεδόν απαγορευμένους τρόπους και πως η χρήση φυτοφαρμάκων έχει φτάσει σε έναν πολύ επικίνδυνο βαθμό;
 Έχουμε φτάσει στο σημείο να θεωρούμε το ζαμπόν ή το σουβλάκι κάτι που φυτρώνει στο χώμα. Αναρωτιέμαι αν τα μικρά παιδιά της πόλης γνωρίζουν περισσότερα από πέντε λαχανικά ή έχουν δει πώς μοιάζει μια ζωντανή γαλοπούλα. Πόσο ακόμα θα μιλάμε για το junk food σαν να είναι κάτι οk; Δεν είναι οk. Το τρώμε. Είναι μια ένοχη απόλαυση ή μια οικονομική λύση, αλλά οk δεν είναι, όπως και να το δούμε. Aν έχεις δημόσιο βήμα και δεν τολμάς να μιλήσεις σωστά για τη διατροφή, είσαι λάθος. 

Παρακολουθώντας αυτή την εκπομπή, σκεφτόμουν: oι μάγειροι μας προτείνουν «νόστιμες συνταγές που γίνονται πολύ γρήγορα». Σε όλο τον κόσμο οι άνθρωποι επιστρέφουν στα μποστάνια και στη σωστή διατροφή, αλλά εμείς επιμένουμε να θεωρούμε πράγματα φρικτά υλικά νοστιμιάς έτσι, επειδή μαγειρεύονται πολύ γρήγορα «και δεν θα μας φάνε από τον πολύτιμο χρόνο μας». Τα βιβλία τα θέλουμε να είναι ευκολοδιάβαστα, να έχουν αρχή, μέση και τέλος, έτσι όπως την έχουμε στο μυαλό μας την αρχή, τη μέση και το τέλος, γιατί «με τόσα που περνάμε, ε, δεν αντέχουμε να διαβάζουμε και Κάφκα».
 Η μουσική πρέπει να είναι εύκολη, «ένα χαλί» στα ντίνερ μας, στα μπαράκια όπου πίνουμε το τζιντόνικ μας. Μακριά από εμάς οι δύσκολες μελωδίες. Στο θέατρο πρέπει να «υπάρχει πλοκή», να «γίνονται πράγματα», απαγορεύεται ο στοχασμός, απεχθανόμαστε τον πειραματισμό. Θέλουμε έργα «στρωτά», ό,τι έχουμε ως ανάμνηση για το τι αποτελεί καλό θέατρο να ξερνάει πάνω μας ξανά και ξανά. Και στον κινηματογράφο «όχι άλλο Μπέλα Ταρ», φέρτε μας και πάλι Χόλιγουντ και το νέο Μαντ Μαξ.

 Ήθελα να 'ξερα τι κάνουμε με όλον αυτό τον χρόνο που εξοικονομούμε αποφεύγοντας τα πάντα. Δουλεύουμε περισσότερο; Ζούμε καλύτερα; Ή απλώς μας έχει κατακτήσει η ασχήμια; Σας φιλώ! 



Πηγή: www.lifo.gr

ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΝ ΤΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ



Η ΠΓΔΜ αποφάσισε την απαγόρευση των εισαγωγών λαχανικών από την Αλβανία. Μετά την απόφαση αυτή των Σκοπίων, το υπουργείο Γεωργίας της Αλβανίας αντέδρασε χαρακτηρίζοντας την πράξη αυτή μονομερή ενέργεια που δεν συμβάλλει στις διμερείς σχέσεις.

 Ο Αλβανός υπουργός Γεωργίας Εντμοντ Παναρίτι έστειλε επιστολή στον Σκοπιανό ομόλογό του, Μιχαήλ Τσβετκόφ, στην οποία μεταξύ άλλων δηλώνει ότι "το πνεύμα της συνεργασίας θα πρέπει να υπάρχει με την άρση των εμπορικών φραγμών, την ενημέρωση και τον συνεχή διάλογο μεταξύ των πλευρών".

 Παράλληλα προσθέτει πως "τέτοιες μονομερείς ενέργειες δεν συμβάλλουν στις διμερείς σχέσεις".

 Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφής και επίσημη εξήγηση για τα αίτια της απόφασης των αρχών της ΠΓΔΜ.




 Πηγή: www.lifo.gr

ΓΙΟΥΒΕΝΤΟΥΣ - ΜΠΑΡΤΣΕΛΟΝΑ ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΤΕΛΙΚΟ ΤΟΥ ΤΣΑΜΠΙΟΝΣ ΛΙΓΚ

Ωρα Τσάμπιονς Λιγκ: Γιουβέντους-Μπαρτσελόνα στον μεγάλο τελικό [εικόνες]
Η μεγάλη ώρα έφτασε. Για την ακρίβεια, μόλις το ρολόι για την 6η Ιούνη δείξει 21:45 στην Ελλάδα, Γιουβέντους και Μπαρτσελόνα θα μονομαχήσουν για τον τίτλο της Πρωταθλήτριας Ευρώπης. Το τρόπαιο του Τσάμπιονς Λιγκ θα βρει νέο κάτοχο στο Βερολίνο για το 2015.
Η αναμέτρηση, η οποία θα μεταδοθεί σε περισσότερες από 200 χώρες και λεπτό προς λεπτό στο Live του iefimerida.gr, συγκεντρώνει πάνω της όλα τα φώτα. Τα εκατομμύρια των φιλάθλων ανά την υφήλιο, ανυπομονούν για τη μάχη που θα δοθεί στο Ολυμπιακό Στάδιο του Βερολίνου ανάμεσα στις δύο εκ των αποτελεσμάτων καλύτερες ομάδες της Ευρώπης φέτος.
Γιουβέντους και Μπαρτσελόνα αφού απέκλεισαν όποιον αντίπαλο βρέθηκε μπροστά τους, ταξίδεψαν για τη Γερμανία, γνώρισαν την αποθέωση από τους οπαδούς της, μίλησαν στους εκπροσώπους του Τύπου και στη συνέχεια προπονήθηκαν για πρώτη και τελευταία φορά στο γήπεδο που θα φιλοξενήσει τον μεγάλο αγώνα.
Το μεγάλο ερωτηματικό στην προπόνηση των Ιταλών είχε να κάνει με την κατάσταση του Αντρέα Μπαρτζάλι. Ο Μασιμιλιάνο Αλέγκρι, λίγο πριν οι παίκτες του βγουν στον αγωνιστικό χώρο, είχε δηλώσει ότι αυτός θα ήταν ο παίκτης που θα αντικαθιστούσε τον τραυματία Τζόρτζιο Κιελίνι σε περίπτωση που ήταν 100%. Ο Μπαρτζάλι ολοκλήρωσε το πρόγραμμα χωρίς κανένα πρόβλημα και τελικά θα είναι αυτός ο 11ος της ιταλικής παρέας, η οποία θα προσπαθήσει να αποδείξει ότι μια ιταλική ομάδα ακόμη και από τη θέση του αουτσάιντερ, όταν φτάνει σε έναν τελικό γιγαντώνεται και μπορεί να πανηγυρίσει ακόμη και απέναντι σε ένα μεγαθήριο όπως η Μπαρτσελόνα.
Ο Αλέγκρι μετά το καθιερωμένο ζέσταμα, χώρισε τους παίκτες του σε δύο ομάδες και επιχείρησε να τους χαλαρώσει με ένα διπλό, στο οποίο φυσικά δεν φανέρωσε τα πλάνα του.
Αντίθετο εντελώς δρόμο επέλεξε ο Λουίς Ενρίκε. Τα μεγαλύτερα αστέρια των Καταλανών έδειξαν σε... εύθυμη διάθεση. Ο Τσάβι, στο τελευταίο του παιχνίδι με την Μπαρτσελόνα ήταν ο πιο σοβαρός. Ισως γιατί έχει και έναν παραπάνω λόγο να πανηγυρίσει το 25ο του τρόπαιο σε 17 χρόνια καριέρας με τους «μπλαουγκράνα».
Ο Ισπανός τεχνικός δεν άφησε τους παίκτες να «χαλαρώσουν». Δεν επέλεξε το κλασικό διπλό. Εβαλε ασκήσεις. Τελειώματα φάσεων στην επίθεση, αντιμετώπιση στημένων στην άμυνα. Εστειλε τους τερματοφύλακές του για ατομική προπόνηση με το υπόλοιπο επιτελείο με το βάρος να πέφτει φυσικά πάνω στον Τερ Στέγκεν. Ο Λουίς Ενρίκερ φοβάται αρκετά τα χτυπήματα του Πίρλο και το μεγαλύτερο μέρος του αμυντικού κομματιού της προπόνησης, σπαταλήθηκε ξανά στο πως θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι Ισπανοί τον Ιταλό αρτίστα της μπάλας.


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ "Η ΝΙΚΗ" ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΧΩΜΕΝΙΔΗ

Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε μια αίθουσα γεμάτη συγγραφείς, εκδότες, βιβλιοπώλες, επαγγελματίες του βιβλίου και βιβλιόφιλους, έδωσε τα λογοτεχνικά βραβεία της χρονιάς που πέρασε το ηλεκτρονικό περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες «ο Αναγνώστης».
Πρόκειται για έναν θεσμό με μεγάλη παράδοση στον χώρο του βιβλίου καθώς «ο Αναγνώστης» αποτελεί την σύγχρονη εκδοχή και συνέχεια του ιστορικού λογοτεχνικού περιοδικού «Διαβάζω», με τους ίδιους συνεργάτες και την ίδια πάντα αγάπη για το καλό βιβλίο.
Το βραβείο της λογοτεχνίας δόθηκε στον Χρήστο Χωμενίδη για το μυθιστόρημα «Νίκη» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Ο συγγραφέας εξήγησε ότι ξεκίνησε το μυθιστόρημα ως μια επιστολή προς την κόρη του Νίκη για να της διηγηθεί παλιές ιστορίες της οικογένειάς της. Αφιέρωσε το βραβείο σε εκείνη αλλά και σε όλα τα παιδιά της Ελλάδας. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις δέκα μέρες πριν, και οι αναγνώστες, μέσα από την ψηφοφορία για τα Βραβεία Βιβλίου Public, επέλεξαν ως μυθιστόρημα της χρονιάς τη «Νίκη». Είναι μια από τις λίγες φορές σε λογοτεχνικά βραβεία που η επιλογή των κριτικών της λογοτεχνίας συμπίπτει με την επιλογή του αναγνωστικού κοινού. Το βραβείο διηγήματος, που κατά γενική ομολογία ήταν η πιο δύσκολη επιλογή καθώς το διήγημα γνωρίζει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, δόθηκε, μέσα σε πολλά χειροκροτήματα, στην εκδοτική έκπληξη της χρονιάς, το «Γκιάκ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αντίποδες.
Πιο αναλυτικά τα βραβεία του «Αναγνώστη» έλαβαν:
  • Βραβείο Μυθιστορήματος: «Νίκη» του Χρήστου Χωμενίδη (εκδόσεις Πατάκη)  
  • Βραβείο Διηγήματος: «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου (εκδόσεις Αντίποδες)
  • Βραβείο Ποίησης: «Το ελάχιστο ψωμί της συνείδησης» της Δήμητρας Χριστοδούλου (εκδόσεις Μελάνι)
  • Βραβείο Δοκιμίου: «Λανθάνων διάλογος: Ο δραματικός μονόλογος στη νεοελληνική ποίηση, 19-20ος αιώνα» της Κατερίνας Καρατάσου (εκδόσεις Gutenberg)
  • Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου στην πεζογραφία: «Καρυότυπος» του Άκη Παπαντώνη, (εκδόσεις Κίχλη)
  • Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενης στην ποίηση: «Το πιο παράξενο απόκτημα των εντόμων» της Μαρίaς Φίλη (εκδόσεις Μελάνι)
  • Βραβείο Εικονογραφημένου βιβλίου για παιδιά: «Το δικό τους ταξίδι» της Αργυρώς Πιπίνη σε εικονογράφηση Μαριλένας Μελισσηνού (εκδόσεις Καλειδοσκόπιο)
  • Βραβείο Λογοτεχνικού βιβλίου για παιδιά: «Παράσταση για κλάματα» του Γιώργου Παναγιωτάκη (εκδόσεις Κέδρος)
  • Βραβείο εφηβικού βιβλίου: «Γορίλας στο φεγγάρι» της Ελένης Κατσαμά (εκδόσεις Πατάκη)
  • Το Βραβείο Νίκου Θέμελη απονεμήθηκε στην Μάρω Δούκα για το μυθιστόρημά της «Έλα να πούμε ψέματα» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη (Πατάκης)
  • Το Τιμητικό Βραβείο του Αναγνώστη για την προσφορά στα ελληνικά γράμματα απονεμήθηκε στον πανεπιστημιακό, κριτικό και ποιητή Γιάννη Δάλλα.
Την κριτική επιτροπή των βραβείων του «Αναγνώστη» αποτελούν οι:
  • Ευριπίδης Γαραντούδης, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Ελισάβετ Κοτζιά, κριτικός λογοτεχνίας
  • Γιάννης Ν. Μπασκόζος, κριτικός βιβλίων, δημοσιογράφος
  • Αριστοτέλης Σαίνης, φιλόλογος, κριτικός
  • Κατερίνα Σχινά, κριτικός λογοτεχνίας, μεταφράστρια
  • Στρατής Χαβιαράς, συγγραφέας
  • Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, κριτικός λογοτεχνίας


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr/

ΝΕΑ ΕΚΔΟΧΗ ΤΟΥ FACEBOOK ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ ΜΕ ΑΡΓΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ

Τι είναι η νέα, πιο «ελαφριά» εκδοχή του Facebook  [εικόνες]
Μία νέα εκδοχή του Facebook έκανε την Παρασκευή την εμφάνισή της ικανοποιώντας τους χρηστές που δεν διέθεταν γρήγορο Ιντερνετ στα κινητά τους.
Το όνομα αυτής «Facebook Lite» και προσφέρει μια μεγάλη γκάμα υπηρεσιών της κοινωνικής πλατφόρμας στα κινητά, σε μια πολύ πιο «ελαφριά» έκδοση, η οποία χρησιμοποιεί λιγότερα δεδομένα και μικρότερο αποθηκευτικό χώρο.
Η εφαρμογή προορίζεται κυρίως σε αναπτυσσόμενες αγορές, όπου δεν υπάρχει διαθέσιμο δίκτυα κινητής τηλεφωνίας 3G ή το mobile Internet δεν είναι οικονομικό.
Η εφαρμογή έχει μέγεθος μόλις 1MB, με το «κατέβασμα» και την εγκατάστασή του να είναι μια πανεύκολη υπόθεση.
Ο χρήστης μπορεί να βλέπει την αρχική του σελίδα, να «ανεβάζει» φωτογραφίες, να λαμβάνει ειδοποιήσεις και να επεξεργάζεται το προφίλ του.
Η εφαρμογή κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2015, σε Βιετνάμ, Νεπάλ, Νιγηρία, Νότια Αφρική, Σουδάν, Σρι Λάνκα, Μπαγκλαντές και Ζιμπάμπουε, με την εταιρεία να ανακοινώνει την παγκόσμια διάθεσή της.

ΣΑΛΟΣ ΜΕ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟ ΠΟΥ ΦΕΡΕΤΑΙ ΟΤΙ ΜΠΟΥΓΕΛΩΣΕ ΣΚΥΛΟ ΜΕ ΧΛΩΡΙΝΗ - ΤΙ ΑΠΑΝΤΑ Ο ΙΔΙΟΣ

Σάλος με φαρμακοποιό που μπουγελώνει σκύλο με χλωρίνη - Τι απαντά ο ίδιος [βίντεο]

Τον γύρο του διαδικτύου κάνει από το απόγευμα της Πέμπτης ένα βίντεο στο οποίο εμφανίζεται ένας φαρμακοποιός να μπουγελώνει με χλωρίνη έναν σκύλο, ο οποίος κοιμόταν αμέριμνος έξω από το φαρμακείο του σε πλατεία της Θεσσαλονίκης.
Την ίδια ώρα, σε φωτογραφία εμφανίζεται μία γυναίκα να ρίχνει στον ίδιο σκύλο ένα ποτήρι με υγρό.
Ο φαρμακοποιός μίλησε για το περιστατικό στο protoplano.gr και εξήγησε τι συνέβη:
«Αυτό έγινε πριν από ένα χρόνο, το περασμένο καλοκαίρι. Το συγκεκριμένο σκυλί ερχόταν καθημερινά, γιατί ακριβώς δίπλα υπήρχε ένα θηλυκό. Κοιμόταν μπροστά στο φαρμακείο, στα σκαλοπάτια και αρκετοί πελάτες μου διαμαρτύρονταν ότι τους ενοχλούσε η παρουσία του, αν και ήταν ήμερο. Προσπάθησα να τον απομακρύνω, αλλά ήταν επίμονος. Κάποια στιγμή τον μπουγέλωσα με ένα κουβά νερό, ενώ και η γυναίκα μου του έριξε ένα ποτήρι νερό. Στο διαδίκτυο είδα ότι γράφουν πως του ρίξαμε καυτό καφέ και χλωρίνη. Αν είναι δυνατόν! Καλοκαίρι ήταν και τον έβρεξα».
Σε ερώτηση για το αν έχει μετανιώσει για την πράξη του, με δεδομένο ότι το μόνο “έγκλημα” του σκύλου ήταν πως κοιμόταν έξω από το φαρμακείο του, ο φαρμακοποιός απάντησε:
«Σίγουρα έχω μετανιώσει και αν διέπραξα αδίκημα ζητώ να τιμωρηθώ, αλλά για τον κουβά με νερό, όχι για χλωρίνη και άλλα τέτοια που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα».
Μάλιστα, όπως λέει, από χθες που δημοσιοποιήθηκαν τα στοιχεία του στο διαδίκτυο, δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα και αρκετοί πολίτες πηγαίνουν στο φαρμακείο του και του ζητούν το λόγο για αυτό που έκανε.
«Δεν μπορέσαμε να κοιμηθούμε όλο το βράδυ. Στο φαρμακείο δεν πλησιάζει πελάτης. Σίγουρα έκανα λάθος, αλλά δεν έκανα και έγκλημα…» δηλώνει χαρακτηριστικά και μέσω του δικηγόρου του σκοπεύει να καταθέσει μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση.
Από το φιλοζωικό σωματείο “Η ΑΓΑΠΗ”, πάντως, ενημέρωσαν πως επικοινώνησαν με το αστυνομικό τμήμα Πολίχνης και έλαβαν την απάντηση ότι θα γίνει αυτεπάγγελτη μήνυση κατά του φαρμακοποιού, μόνο εάν δώσει κατάθεση κάποιος μάρτυρας.
Η εισαγγελέας ενημερώθηκε από την αστυνομία για το βίντεο και η συνέχεια αναμένεται να δοθεί στις δικαστικές αίθουσες.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΚΡΟΥΣ ΜΑΣ

Oι περισσότεροι άνθρωποι θα ήθελαν να είχαν γράψει ένα βιβλίο.
Στέφανος Δάνδολος
Και οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν πως εάν έγραφαν σε βιβλίο την ζωή τους, αυτό θα γινόταν μπεστ-σέλλερ, θα έκανε πάταγο, θα τα σάρωνε όλα. Δεν μπορώ να θυμηθώ πόσες φορές με έχουν καθίσει κάτω με την απαίτηση να ακούσω τι έχουν να πουν, επειδή αυτό που έχουν να πουν δεν έχει, κατά την γνώμη τους, ξαναειπωθεί ποτέ. "Εγώ εάν έγραφα την ζωή μου, θα γινόταν χαμός", ναι, κάπως έτσι το λένε. Και ζουν με αυτό το "εάν". Μπορεί να μεσουρανούν σε άλλους χώρους, να έχουν του κόσμου τα φράγκα, να βγάζουν μέσα σε μια μέρα όσα βγάζεις εσύ σε τρεις μήνες, αλλά πάντα στο όνειρό τους υπάρχει χώρος και για ένα βιβλίο. Όλοι θέλουν να γράψουν. Οι ροκ σταρ βγάζουν βιογραφίες, οι νοικοκυρές ξαναγράφουν με άλλο τρόπο όσα μυθιστορήματα διαβάζουν, οι συνταξιούχοι συνθέτουν μπερδεμένα έπη υπό την μορφή ημερολογίου. Ο χρόνος να περνάει.
Με την διάβρωση του συγγραφικού χώρου από τα επώνυμα πρόσωπα της τηλεόρασης, είναι λογικό να έχει χαθεί λίγο η μπάλα. Το ίδιο και με τους πολιτικούς. Αναρωτιέσαι πώς γίνεται να βρίσκουν τον χρόνο να γράψουν ο τάδε παρουσιαστής ή ο δείνα βουλευτής, όταν ζουν τόσες στιγμές σε κοινή θέα, μπροστά στα μάτια μας. Αλλά, στην τελική, αυτό είναι δικό τους πρόβλημα, δεν αφορά εμάς. Γράφουν ένα βιβλίο. Άντε να πουλήσουν λίγο περισσότερο στην μάζα που εξακολουθεί να γοητεύεται από τις διασημότητες. Σιγά το πράγμα. Η λογοτεχνία έχει διαιρεθεί σε τόσες υποκατηγορίες, που μπορεί να χωρέσει τους πάντες. Προσωπικά δεν με ενοχλεί. Εδώ έχουν εκδώσει δολοφόνοι από τα κάγκελα της φυλακής, θα χαλαστώ από τους celebrities;
Εκείνο που με ενοχλεί είναι η κλωτσοπατινάδα. Το να εκτρέπεις την δυσπιστία σου σε χλεύη. Μπορούμε να κατηγορήσουμε κάποιον που έγραψε κάτι, εστιάζοντας στο θέμα του; Εάν ναι, τότε παρακαλώ να βγούμε σήμερα και να κάψουμε τις "Λολίτες" του Ναμπόκοφ που υπάρχουν στις βιβλιοθήκες μας. Συνέβη λοιπόν το εξής οξύμωρο σε αυτή τη χώρα του οξύμωρου. Ένας άνθρωπος της τηλεόρασης, ο Αντώνης Κανάκης, έγραψε ένα βιβλίο για τον χαμό του πατέρα του. Ξεσηκώθηκαν διάφοροι σοβαροί και ασόβαροι να κράξουν το πόνημα. Συγγραφίνες που δεν τις ξέρει η μάνα τους αναρωτήθηκαν πώς είναι δυνατόν να έγραψε ένα ολόκληρο βιβλίο σε λίγες μέρες. Συγγραφίνες που τις ξέρει η μάνα τους αναρωτήθηκαν για ποιους σκοτεινούς λόγους μπορεί να γράφει κανείς για τον πατέρα του ή για την μητέρα του, υπονοώντας τα χρήματα, την εύκολη συγκίνηση του κοινού και κάτι που μοιάζει πλέον με "μόδα". Μοιραία το κάδρο άνοιξε κι άλλο. Το στόχαστρο μεγάλωσε. Από τη μία ήταν ο Κανάκης. Και από την άλλη, το δίδυμο Κορτώ-Χωμενίδης. Ο πρώτος εξέδωσε πρόπερσι ένα βιβλίο για την μητέρα του και βραβεύτηκε πέρυσι, ο δεύτερος εξέδωσε πέρυσι ένα βιβλίο για την μητέρα του και βραβεύτηκε φέτος. Ξαφνικά, αρχίσανε να διαφωνούν χιλιάδες τύποι στα social media σχετικά με κορυφαία, βαρυσήμαντα ζητήματα, όπως γιατί αρχίζει κάποιος να γράφει κάτι, αν έχει το δικαίωμα να το κάνει, αν του επιτρέπεται, αν είναι ηθικό, τέτοιες ανόητες χοντράδες. Για μερικές μέρες όλη η εξυπνακίστικη ελαφρότητα που τσακίζει τούτο τον τόπο εκτοξεύτηκε με μένος σε τρία πρόσωπα: σε έναν παρουσιαστή που έγραψε ένα βιβλίο για τον πατέρα του και σε δύο έμπειρους μυθιστοριογράφους που βραβεύτηκαν με βιβλία γραμμένα για τις μητέρες τους. Σήκωσα τα χέρια ψηλά και είπα, εντάξει, δεν υπάρχει γυρισμός από κει που έχουμε φτάσει πνευματικά.
Υπάρχουν δύο ειδών φλέβες στο γράψιμο: η φλέβα της επινόησης (fiction) και η φλέβα της αλήθειας (non fiction). Όταν χτυπάς την πρώτη, πασχίζεις να φτιάξεις ένα κομψοτέχνημα, εστιάζοντας στη δομή, στα υλικά της κατασκευής, στο ρυθμό, σε ένα σωρό τομείς. Όταν ανοίγεις την δεύτερη φλέβα, όλα πάνε περίπατο. Η αλήθεια θέλει ψυχή, τίποτε άλλο. Καταθέτεις στο χαρτί σάρκα. Αίμα. Αποτυπώματα. Γίνεται όλο ένας χάρτης ζωής. Τον Κανάκη τον έχω παρακολουθήσει ελάχιστα στο γυαλί, τόσο ώστε να βρίσκω το χιούμορ του εντελώς κρύο, εφάμιλλο ίσως της ατμόσφαιρας σε γαλαρία γυμνασιακού πούλμαν εκδρομής. Όμως, διαβάζοντας κάποια αποσπάσματα του κειμένου του, βρήκα την κατάθεση της ψυχής του συγκλονιστική. Η άρνηση να αποδεχτεί την απώλεια του πατέρα του, ο πόνος, η οδύνη, το θάρρος του να ξεγυμνώσει τον τσαλακωμένο του ψυχισμό, η προσπάθεια να αποδεχτεί ότι θα συνεχίσει να ζει χωρίς τον άνθρωπο μέσα από τον οποίο μεγάλωσε και ανδρώθηκε, με συγκίνησαν βαθιά και με έκαναν να αισθάνομαι ο πιο τυχερός γιος του κόσμου που έχω τον πατέρα μου υγιή, δυνατό και πάντα στο πλευρό μου. Είναι ένα κείμενο ακατέργαστο, κι εκεί συμπυκνώνεται η ομορφιά του: δεν είναι από τα γραπτά που γεννιούνται για να αρέσουν, αλλά από αυτά που λειτουργούν σαν καθρέφτες όσων τα διαβάζουν. Σε κάθε λέξη προβάλλεις την δική σου ζωή. Είναι μια κραυγή προσωποποιημένη σε λέξεις. Πότε σπας; Πότε ραγίζεις πραγματικά; Όταν χάνεις έναν δικό σου, τον πιο δικό σου. Ο Κανάκης έγραψε ό,τι θα ήθελα να γράψω εγώ εάν έχανα ποτέ τον πατέρα μου, και το σημαντικότερο, έγραψε κάτι που θα έκανε τον δικό του πατέρα υπερήφανο. Τα κουβαλάμε τέτοια φορτία οι γιοι: όσο κι αν μεγαλώσουμε, όσα κι αν έχουμε πετύχει, θέλουμε πάντοτε να κάνουμε τους πατεράδες μας να καμαρώνουν.
Σε ό,τι αφορά τον Κορτώ και τον Χωμενίδη, αυτοί είναι άλλη ιστορία. Τα δικά τους βιβλία είναι ένα μείγμα κομψοτεχνήματος και βαθύτερης κατάθεσης. Εκεί υπάρχει και χτίσιμο, λόγω εμπειρίας. Μα ακόμη και πριν πάρει το βραβείο του ο Κορτώ, θεωρούσα το "Βιβλίο της Κατερίνας" ό,τι πιο όμορφο έχει γράψει, ό,τι πιο τρυφερό και σπαραχτικό, και σίγουρα ένα από τα ωραιότερα ελληνικά βιβλία του εικοστού πρώτου αιώνα. Μια θάλασσα από συναισθήματα. Εν ολίγοις, το γράψιμο αντλεί από την μνήμη, το βίωμα. Τις περισσότερες φορές αυτά μετατρέπονται σε μυθοπλαστικές ιστορίες. Αλλά υπάρχουν κι εκείνες οι περιπτώσεις που η σελίδα παίρνει το σχήμα της αλήθειας σου. Είτε είναι ο Κοεμτζής, είτε ο Καζαντζάκης και η Καραπάνου, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να κρίνουμε τα κείμενα. Όχι αυτούς που τα γράφουν ή αυτούς για τους οποίους τα γράφουν.


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr/

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΠΑΝΑΝΕΣ ΑΠΕΙΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ;

Γιατί οι μπανάνες απειλούνται με εξαφάνιση - To Bloomberg εξηγεί
Εξι δεκαετίες μετά την εμφάνιση του μύκητα εκείνου που απείλησε να εξαφανίσει όλες τις μπανάνες του κόσμου, ένας νέος μύκητας απειλεί να καταστρέψει την παγκόσμια συγκομιδή. 
Ο νέος αυτός μύκητας, όπως σημειώνει το Bloomberg, εμφανίστηκε φέτος στην κύρια καλλιέργεια μπανάνας στην Αυστραλία και εξαπλώθηκε σε καλλιέργειες στην Ασία και στην Αφρική. Ο εν λόγω μύκητας που έχει αρχίσει να εμφανίζεται σε καλλιέργειες ανά τον κόσμο από το 1990 και μετά, χωρίς, ευτυχώς, να επηρεάσει τον κορυφαίο εξαγωγέα μπανάνας στον κόσμο, τον Ισημερινό, χαρακτηρίζεται ως «μεγάλος εφιάλτης». 
Τα Ηνωμένα Εθνη, μάλιστα, τονίζουν ότι ο εν λόγω μύκητας απειλεί την προσφορά μπανάνας ανά τον κόσμο, ενώ οι καλλιεργητές της Λατινικής Αμερικής έχουν ήδη αρχίσει να λαμβάνουν μέτρα για να περιορίσουν τον κίνδυνο τα δένδρα τους να προσβληθούν από τον ιό. 
Πώς σώθηκε η παγκόσμια παραγωγή μπανάνας το 1950
Η παραγωγή Gros Michel μπανάνας το 1950, όταν είχε κινδυνεύσει ξανά με εξαφάνιση λόγω μύκητα, διασώθηκε, τελικά, με τη μετάβαση σε μια διαφορετική ποικιλλία μπανάνας που ονομάζεται Cavendish. Η διαφορά του τώρα με το τότε είναι το γεγονός ότι σήμερα, δεν υπάρχει υποκατάστατο, δεν έχει βρεθεί μια άλλη ποικιλία μπανάνας. «Δεν έχουμε κάτι που θα μπορούσε να αντικαταστήσει την Cavendish», δήλωσε ο Γκερτ Κέμα, επικεφαλής ερευνητής φυτών του Πανεπιστημίου Wageningen της Ολλανδίας ο οποίος μελετά τις ασθένειες της μπανάνας. 
Μέρος του προβλήματος αποτελεί και το γεγονός ότι η καλλιέργεια μπανάνας, τον τελευταίο αιώνα, βασίστηκε σε μια ενιαία ποικιλία και όχι σε πολλές και διαφορετικές. 
Γιατί τώρα κινδυνεύει πραγματικά με εξαφάνιση η μπανάνα
Ενώ υπάρχουν πάνω από 1.000 τύποι μπανάνας, οι περισσότερες από αυτές δεν είναι κατάλληλες για κατανάλωση ή δεν μπορούν να καλλιεργηθούν. Επιπλέον, οι παραγωγοί και οι εξαγωγείς, για να μπορέσουν να βγάλουν χρήματα, έπρεπε να στηριχτούν σε μια και μόνο ποικιλία για να εξασφαλίσουν την ομοιομορφία και να κατεβάσουν το κόστος παραγωγής. 
Ολα αυτά μέχρι το 1960, όταν οι μπανάνες Gros Michel, εξαφανίστηκαν, ύστερα από δεκαετίες καλλιέργειας, λόγω του προαναφερθέν μύκητα, που ονομάστηκε «νόσος του Παναμά». 
«Η μονοκαλλιέργεια, η εξάρτηση από μια και μόνο ποικιλία μπανάνας, μπορεί να έχει χαμηλό κόστος παραγωγής, αλλά κάνει και τα φρούτα ευαίσθητα στις ασθένειες», τονίζει ο Νταν Κοπελ, ο οποίος έχει ταξιδέψει σε πάνω από 30 χώρες για να δοκιμάσει διάφορες ποικιλίες μπανάνας και να γράψει το βιβλίο του «Μπανάνα: Η μοίρα των φρούτων που άλλαξε τον κόσμο». 
Το κόστος της μετάβασης σε μια νέα ποικιλία
Ακόμη, όμως, και αν τελικά αν η παραγωγή ενός φρούτου διασωθεί με τη μετάβαση σε μια νέα ποικιλία, αυτό συνεπάγεται μεγάλο κόστος. Οταν εξαφανίστηκε η Gros Michel και η Cavendish αποδείχθηκε ότι έχει ανοσία στον εν λόγω μύκητα και συνεπώς άρχισε η παραγωγή της, οι μπανάνες έγιναν πιο μικρές, λιγότερο ανθεκτικές και λιγότερο νόστιμες. Και αν και επέτρεψε στη βιομηχανία της μπανάνας να ανακάμψει, η μετάβαση στη νέα ποικιλία είχε μεγάλο κόστος. Και αυτό γιατί απαιτήθηκαν μικρότερα κουτιά για τη μεταφορά της, ενώ μέχρι τότε χρησιμοποιούνταν μεγάλα εμπορευματοκιβώτια, ενώ χρειάστηκαν χρόνια για να μεγαλώσουν και οι παραγωγές. 
Ο νέος μύκητας 
Τις δύο τελευταίες δεκαετίες, μια νέα νόσος που ονομάζεται «Νόσος του Παναμά, τροπική κούρσα 4» εμφανίστηκε και απείλησε την παραγωγή της ποικιλία Cavendish σε Φιλιππίνες, Κίνα και κάποια μέρη της Αφρικής. 
Αυτή τη χρονιά η ασθένεια έφθασε και στο Κουίνσλαντ, όπου καλλιεργείται το 90% την μπανάνας στην Αυστραλία.  Ο νέος αυτός  μύκητας, χτυπά το φυτό αρχικά στη ρίζα και στη συνέχεια εισέρχεται σε όλο το δένδρο μέσο του αγγειακού ιστού. 
Το πρώτο σύμπτωμα της προσβολής του φυτού από τον εν λόγω μύκητα είναι το κιτρίνισμα των φύλλων του, τα οποία αργότερα μαυρίζουν και στεγνώνουν. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, σε αυτό το σημείο, ότι ο εν λόγω μύκητας δεν αποτελεί απειλή για τον άνθρωπο. 
Απαισιόδοιξοι οι καλλιεργητές
Ειδικά μέτρα για τη αναστολή εξάπλωσης του μύκητα δεν έχουν ληφθεί, ωστόσο, οι καλλιεργητές του Ισημερινού έχουν ζητήσει από τη κυβέρνηση να γίνει μια ειδική απολύμανση. 
«Αν κάνουμε ελέγχους σε περιφερειακό επίπεδο, τότε ο εν λόγω μύκητας θα είναι πολύ δύσκολο να εξαπλωθεί», δηλώνει ο Εντουάρντο Λεντέσμα, διευθυντής του Οργανισμού Εξαγωγών μπανάνας του Εκουαδόρ. «Δεν είαι αδύνατο να τον εμποδίσουμε, γιατί τίποτα δεν είναι αδύνατο στη ζωή, αλλά είναι πολύ δύσκολο». 
Και αν και το στέλεχος του μύκητα δεν μεταδίδεται στους ανθρώπους, δυστυχώς μεταφέρεται πολύ εύκολα μέσω των ανθρώπων. Πώς; Μέσα από βρώμικα παπούτσια, ελαστικά φορτηγών, εμπορευματοκιβώτια, ή άλλο μολυσμένο εξοπλισμό, αλλά και μέσα από τη βροχή, τις πλημμύρες και την απορροή υδάτων. Και επειδή το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μπανάνας στον κόσμο αποτελείται από Cavendish η κλώνους αυτής, η ασθένεια επηρεάζει όλη την παραγωγή. 
Τι λένε οι μεγάλοι εξαγωγείς
Η Dole ανέφερε ότι ο μύκητας δεν έχει προσβάλλει φυτά στην Αμερική ή τη δυτική Αφρική από όπου η εταιρεία εισάγει μπανάνες, ενώ πρόσθεσε ότι ψάχνει τρόπους για την ανάπτυξη μιας πιο ανθεκτικής μπανάνας. 
Η Del Monte ανέφερε ότι καμία από τις εταιρείς της στη Λατινική Αμερική δεν έχει επηρεαστεί και ότι δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Πρόσθεσε ακόμη ότι έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα γι ανα αποτρέψει το... μύκητα να εισέλθει στις καλλιέργειές της. 
Η Chiquita αρνήθηκε να σχολιάσει το πώς η εταιρεία θα διαχειριστεί το σχετικό κίνδυνο. 
Ερευνητές τονίζουν ότι ασθένεια θα συνεχίσει να εξαπλώνεται. «Η ιστορία επαναλαμβάνεται», δήλωσε ο συγγραφέας Κόπελ και κατέληξε: «Αν κοιτάξετε το χάρτη, θα δείτε ότι αυτή η ασθένεια... περπατά». 


Πηγή:  http://www.iefimerida.gr

ΤΟΠΙΚΗ ΑΓΟΡΑ

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...