Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2017

"Ο εαυτός μου και οι άλλοι" της ψυχολόγου Σοφίας Ασαλέα

"Finding my way" Kim Novak

Ο εαυτός μου και οι άλλοι
Η αξία που δίνουμε στον εαυτό μας είναι ένα θέμα που τη σύγχρονη εποχή λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερη έκταση σε συζητήσεις σχετικά με τη ψυχική δυσφορία που βιώνουμε. Η αξία του εαυτού αποδίδεται με τον όρο αυτό-εκτίμηση, ο οποίος δηλώνει την εκτίμηση που τρέφω ο ίδιος για τον εαυτό μου. Με άλλα λόγια, η αυτό-εκτίμηση έχει να κάνει με τις ιδέες και τα συναισθήματα που έχει κάποιος για τον εαυτό του.
Η αυτό-εκτίμηση συνήθως ορίζεται σε υψηλή ή χαμηλή. Αυτός που έχει υψηλή αυτό-εκτίμηση είναι συνήθως ένας άνθρωπος που πιστεύει στον εαυτό του, λαμβάνει ικανοποίηση από αυτά που καταφέρνει και αντιμετωπίζει τις αποτυχίες του ως προκλήσεις κι όχι ως αδυναμία. Με άλλα λόγια, είναι ένας άνθρωπος που τρέφει θετικά και ζεστά συναισθήματα για τον εαυτό του. Από την άλλη, αυτός που έχει χαμηλή αυτό-εκτίμηση είναι ένας άνθρωπος που αντιμετωπίζει τον εαυτό του με δυσπιστία, είναι αφοσιωμένος στις απαιτήσεις και τις υποχρεώσεις, δεν αφήνει χώρο και χρόνο για χαλάρωση και καλοπέραση και αντιλαμβάνεται την αποτυχία ως αδυναμία. Είναι ένας άνθρωπος που αντιμετωπίζει τον εαυτό του με αρνητικά – αν όχι εχθρικά – συναισθήματα. 
Ο λόγος που οι συζητήσεις σχετικά με την αυτό-εκτίμηση λαμβάνουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος είναι γιατί αυτό που αισθανόμαστε για τον εαυτό μας παίζει τον καθοριστικότερο ρόλο στη διαμόρφωση των σχέσεών μας με τους άλλους. Στην περίοδο που διανύουμε σήμερα, που οι σχέσεις βρίσκονται σε κρίση και σε μια κατάσταση εκκρεμότητας, κρίνεται σημαντικό να τονίσουμε τους παράγοντες εκείνους που θα συνέβαλαν στην σταθεροποίησή τους. Ο βασικότερος, λοιπόν, παράγοντας για να επέλθει η σταθερότητα στις (δια)προσωπικές, κοινωνικές, επαγγελματικές και κάθε είδους σχέσεις είναι η αυτό-εκτίμησή μας ή με άλλα λόγια η σχέση μας με τον εαυτό. 
Όταν γύρω μας όλα αλλάζουν με ρυθμούς ιλιγγιώδεις, το σημείο αναφοράς μας είναι ο εαυτός μας. Αυτό δεν σημαίνει πως ο εαυτός μας παραμένει αμετάβλητος. Ο εαυτός μας αλλάζει, αλλά είναι το μόνο στοιχείο με το οποίο μπορούμε να έχουμε άμεση επαφή. Ακόμα κι αν όλα γύρω μας χαθούν, το μόνο σίγουρο είναι ότι ο καθένας θα έχει τον εαυτό του. Εφόσον, λοιπόν, ο εαυτός είναι το σημείο αναφοράς μας, αυτό σημαίνει πως από εκεί θα ξεκινήσουμε για να οικοδομήσουμε τις σχέσεις μας. Το οικοδόμημα των σχέσεών μας μπορεί να είναι ανθεκτικό μόνο αν έχει δομηθεί στα γερά θεμέλια μιας υγιούς σχέσης με τον εαυτό μας.
Ο τρόπος με τον οποίο δομούμε μια υγιή σχέση με τον εαυτό μας είναι η επικοινωνία μας μαζί του. Το να επικοινωνώ με τον εαυτό μου σημαίνει να αφουγκράζομαι τις ανάγκες του, τις επιθυμίες του, τα θέλω του και να τα ικανοποιώ. Επικοινωνία με τον εαυτό σημαίνει παροχή φροντίδας, στοργής και ασφάλειας στον εαυτό μου. Όταν φροντίζω τον εαυτό μου σημαίνει πως ανταπεξέρχομαι στις υποχρεώσεις και τα καθήκοντά μου χωρίς, όμως, να τα αφήνω να με κατακλύζουν. Όταν νοιάζομαι για τον εαυτό μου σημαίνει πως του επιτρέπω να χαλαρώνει, να νιώθει άνετα και να περνάει ελεύθερο χρόνο κάνοντας πράγματα που του αρέσουν. Όταν στέκομαι στοργικά στον εαυτό μου σημαίνει πως του επιτρέπω να κάνει λάθη και να τα βλέπει ως προκλήσεις για κάτι καινούριο. Όταν παρέχω ασφάλεια στον εαυτό μου σημαίνει πως είμαι γι αυτόν ένα καταφύγιο για τις δύσκολες ώρες κι όχι ένας αδίστακτος κριτής. 
Η αυτό-εκτίμηση δεν χτίζεται με επιτυχίες. Η αυτό-εκτίμηση χτίζεται με την αγάπη. Αγαπώ τον εαυτό μου σημαίνει πως του δίνω την ελευθερία να είναι όπως θέλει αυτός να είναι, χωρίς να τον εγκλωβίζω σε προκαταλήψεις και επικρίσεις. Αγαπώ τον εαυτό μου σημαίνει ότι του επιτρέπω να γελά, να ερωτεύεται, να διασκεδάζει, να χαλαρώνει, αλλά και να θυμώνει, να νευριάζει, να στενοχωριέται, να κλαίει. Αγαπώ τον εαυτό μου σημαίνει ότι αφήνω να αναδυθεί κάθε χαρακτηριστικό που γεννιέται μέσα του και με διαμορφώνει, χωρίς να ασκώ κριτική. 
Η αγάπη του εαυτού αποτελεί το θεμέλιο για τη διαμόρφωση των σχέσεών μου με τους άλλους. Εάν επιθυμώ να συνάψω αυθεντικές και ποιοτικές σχέσεις με τους άλλους πρέπει πρώτα να συνάψω αυθεντική και ποιοτική σχέση με τον εαυτό μου. Το να συνάπτω μια τέτοιου είδους σχέση με τον εαυτό μου σημαίνει πως του δίνω την αξία που κάθε εαυτός – ανεξαρτήτως επιλογών, αποτυχιών, επιτυχιών, γεγονότων, εμπειριών – έχει.  


Κείμενο: Σοφία Ασαλέα
Ψυχολόγος- εκπαιδευόμενη στην συστημική ψυχοθεραπεία

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Οι όροι χρήσης που ισχύουν για τη δημοσίευση των σχολίων, έχουν ως εξής:

- Σχόλια τα οποία είναι υβριστικά ή περιέχουν χαρακτηρισμούς ή ανώνυμες καταγγελίες που δεν συνοδεύονται από αποδείξεις θα αφαιρούνται από τα Προμαχιώτικα Νεα .

- Τα Προμαχιώτικα Νέα διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρέσουν οποιοδήποτε σχόλιο θεωρούν ότι εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες.

- Τα Προμαχιώτικα Νέα δεν παρεμβαίνουν σε καμία περίπτωση για να αλλοιώσουν το περιεχόμενο ενός σχολίου.

- Τα σχόλια αναγνωστών σε καμιά περίπτωση δεν αντιπροσωπεύουν τα Προαχιώτικα Νέα.

- Με την αποστολή ενός σχολίου αυτόματα αποδέχεστε τους όρους χρήσης .

H συντακτική ομάδα των Προμαχιώτικων Νέων.

ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...