Καλώς ήρθατε στον ιστότοπο του ιστορικού μας χωριού, όπου μπορείτε να δείτε άρθρα, που αφορούν όλες τις εκφάνσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι. Περιπλανηθείτε στις αναρτήσεις μας για να ταξιδέψετε σε μια πλούσια ποικιλία θεμάτων που ετοιμάζουμε με μεράκι και αγάπη για τον ευλογημένο μας τόπο.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟ GOOGLE MAPS
Κλίκ στην εικόνα

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

Ι.Μ Αγίου Ιλαριωνος

Ιερός Ναός Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη του χωριού.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άποψη πλατείας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Νερόμυλος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πετροντούβαρο.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Σοκάκι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Ι.Μ Αγίου Ιλαρίωνος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Πανοραμική άποψη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Καταρράκτης.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Αγία Παρασκευή.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Φράγμα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

"Μπιτσκία".

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης .

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εξωκλήσι.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χορευτικός σύλλογος.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Εκκλησία - κοινότητα.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Το μνημείο των ηρώων.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Άνοιξη.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

ΠΡΟΜΑΧΟΙ

Χειμώνας.

Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017

Ειδήσεις και δράσεις από την ΔΗ.Κ.Ε. Αλμωπίας


ΣΕ ΚΟΜΒΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ Η ΔΗ.Κ.Ε. ΑΛΜΩΠΙΑΣ
ΟΡΑΜΑΤΙΖΕΤΑΙ, ΣΤΟΧΕΥΕΙ, ΠΡΟΧΩΡΑ ΜΕ ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

 Έναν πλήρη φάκελο με τον οποίο ζητά την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους (ιδιώτες, προμηθευτές κτλ) που αφορούν στα παρελθόντα έτη, ζητά η ΔΗ.Κ.Ε. Αλμωπίας με αίτημά της προς το Υπουργείο Εσωτερικών. 
Για πρώτη φορά και μετά από επίπονη προσπάθεια του προϊσταμένου – υπεύθυνου τμήματος των οικονομικών κ. Τουμανίδη Κωνσταντίνου, κατετέθη με ολοκληρωμένη πρόταση ο φάκελος για τα ληξιπρόθεσμα, στο Υπουργείο Εσωτερικών. 
Με αυτή την ευνοϊκή ρύθμιση –σε περίπτωση που όλα πάνε καλά και εγκριθεί- η ΔΗ.Κ.Ε.Α. γυρίζει σελίδα και αποκτά νέες δυνατότητες για να ανταποκριθεί ακόμα πιο ουσιαστικά στο σημαντικό κοινωνικό της έργο. Παράλληλα, η Διοίκηση της ΔΗ.Κ.Ε.Α. διαχειρίζεται με σύνεση και αποτελεσματικότητα τα οικονομικά στοιχεία και τα αποτελέσματα είναι εμφανή, αν αναλογιστεί κανείς ότι σήμερα –ίσως για πρώτη φορά- η επιχείρηση δεν χρωστά ούτε ένα ευρώ στους 51 εργαζόμενούς της. 
Άρα πρόκειται για ένα κομβικό σημείο όπου όλες οι συντονισμένες προσπάθειες αποφέρουν καρπούς και έχουν αντίκτυπο στην ίδια την κοινωνία. 
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η ΔΗ.Κ.Ε.Α. έχει μία διακριτική, αλλά πολύ σημαντική και καθημερινή παρουσία στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής, σε συνεργασία με το Διοικητικό Συμβούλιο και τους εργαζόμενους των Δομών της, ενώ παράλληλα υπάρχει και έντονη παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου μας.

Δέματα αγάπης με τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης θα μοιράσει ο Δήμος Αλμωπίας και η ΔΗ.Κ.Ε.Α. σε περισσότερες από 100 οικογένειες σε ολόκληρη την Αλμωπία, σε συνεργασία με Συλλόγους και άλλους τοπικούς φορείς. Η διανομή θα γίνει με βάση τις πραγματικές ανάγκες που έχουν καταγράψει οι κοινωνικές δομές του Δήμου Αλμωπίας, όπως το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».
  O Δήμος Αλμωπίας και η ΔΗ.Κ.Ε.Α. επιτελούν ένα σημαντικό κοινωνικό έργο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο κατά την περίοδο των εορτών, ωστόσο αυτές τις άγιες μέρες η προσπάθεια εντείνεται  ακόμα περισσότερο.
Γιατί ΌΛΟΙ ΜΑΖΙ μπορούμε να βοηθήσουμε τους συνανθρώπους μας.


Από τη ΔΗ.Κ.Ε.Α. ανακοινώνεται ότι την Τρίτη 4 Απριλίου 2017 και κατά τις ώρες 8:30 π.μ. – 11:30 π.μ. θα πραγματοποιηθεί δράση δωρεάν μέτρησης σακχάρου και μέτρησης αρτηριακής πίεσης, στον χώρο του ΚΑΠΗ στην Αριδαία (κεντρική πλατεία).
 Η δράση υλοποιείται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και αφορά σε ανθρώπους όλων των ηλικιών.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗ.Κ.Ε.Α.
ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ



Νέα εστία γρίπης των πτηνών υψηλής παθογονικότητας σε οικόσιτη εκμεταλλεύση πουλερικών στην Κοζάνη


    Το Τμήμα Κτηνιατρικής της Δ.Α.Ο.Κ. της  Π.Ε.Πέλλας  σας ενημερώνει ότι στις 23/03/2017 επιβεβαιώθηκε μία νέα εστία γρίπης των πτηνών υψηλής παθογονικότητας σε οικόσιτη εκμεταλλεύση πουλερικών στην Κοζάνη ενώ τα κρούσματα συνεχίζουν αμείωτα και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Μετά τις τελευταίες εξελίξεις και εκτιμώντας ως υψηλό τον κίνδυνο αύξησης των κρουσμάτων σε εκτροφές πουλερικών, καθίσταται άκρως επιτακτική η εφαρμογή των μέτρων βιοασφάλειας που μειώνουν  τον κίνδυνο μετάδοσης  του ιού από τα άγρια πτηνά  όπως και υποχρεωτική σε όλη την επικράτεια η διατήρηση των πουλερικών οικόσιτων και συστηματικών εκμεταλλεύσεων αποκλειστικά σε κλειστούς χώρους.
        Καλεί επίσης όλες τις λοιπές υπηρεσίες και ιδιωτικούς φορείς που έρχονται σε άµεση και συχνή επαφή µε άγρια πτηνά (δασικοί υπάλληλοι, κυνηγοί, οµοσπονδιακοί θηροφύλακες, ορνιθολόγοι, κέντρα περίθαλψης, φορείς διαχείρισης κλπ), αλλά και τους πολίτες να ειδοποιούν σε περιπτώσεις εύρεσης νεκρών ή ηµιθανών πτηνών που ανήκουν σε είδη υψηλού κινδύνου τις αρµόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες στα ακόλουθα τηλέφωνα:

Τμήμα Κτηνιατρικής: 2381351336-338
Α.Κ. Έδεσσας: 2381351331-334
Α.Κ. Αριδαίας: 2384021391
Α.Κ. Φούστανης: 2384062214
Α.Κ. Σκύδρας: 2381089339
Α.Κ.Γιαννιτσών: 2382022594
Α.Κ.Κρύας Βρύσης: 2382061563
Α.Κ. Δροσερού: 2381096198
     
  ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 
                                                                                                                ΑΓΡΟΤ. ΟΙΚΟΝ. & ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ
    ΤΜΗΜΑ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ

Ενημέρωση πολιτών για τη διενέργεια προγράμματος δια του στόματος εμβολιασμού των αλεπούδων κατά της λύσσας την άνοιξη του 2017


Από το Τμήμα Κτηνιατρικής της ΔΑΟΚ ΠΕ Πέλλας ανακοινώνονται τα εξής σχετικά με τη διενέργεια του προγράμματος δια του στόματος εμβολιασμού των αλεπούδων κατά της λύσσας, την άνοιξη του 2017:
   «Με την υπ’ αριθ. 922/30148/16.03.2017 Απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΑΔΑ:7ΣΛΣ4653ΠΓ-ΥΧΤ) ορίσθηκαν οι Περιφερειακές Ενότητες (Π.Ε.), στις οποίες θα πραγματοποιηθούν οι πτήσεις για τη ρίψη εμβολιακών δολωμάτων κατά της Λύσσας για τις κόκκινες αλεπούδες την άνοιξη του 2017, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και οι επτά (7) Π.Ε. της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (Π.Κ.Μ.) και καθορίσθηκαν οι λεπτομέρειες της εφαρμογής του Προγράμματος Ενεργητικής Επιτήρησης για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας του εμβολιασμού. Ο αντιλυσσικός εμβολιασμός επεκτείνεται κατά περίπτωση σε απόσταση - ακτίνας πενήντα (50) χιλιομέτρων γύρω από το σημείο εντοπισμού των νέων θετικών κρουσμάτων, εφόσον οι περιοχές αυτές δεν περιλαμβάνονται ήδη στην καθορισμένη, με την προαναφερθείσα απόφαση, περιοχή εμβολιασμού. Εμβολιασμός δεν θα διενεργηθεί σε κατοικημένες αστικές και περιαστικές περιοχές, μεγάλα οδικά δίκτυα, λίμνες κ.ά.. Υπολογίζεται η διασπορά 25 δολωμάτων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο επιφάνειας (τουλάχιστον>20 δολώματα/km2). Η εποπτεία του προγράμματος θα διενεργείται σε καθημερινή βάση από υπαλλήλους του Τμήματος Ζωοανθρωπονόσων της Διεύθυνσης Υγείας των Ζώων της Γενικής Διεύθυνσης Βιώσιμης Ζωικής Παραγωγής και  Κτηνιατρικής του ΥΠ.Α.Α.Τ., με τη συνδρομή των αρμόδιων Κτηνιατρικών Αρχών των περιοχών όπου διενεργείται ο εμβολιασμός ή εδρεύουν οι αερολέσχες εκκίνησης των αεροσκαφών.
   Σύμφωνα με το  υπ’ αριθ. 923/30200/16.03.2017 έγγραφο του Τμήματος Ζωοανθρωπονόσων του ΥΠ.Α.Α.Τ., οι ρίψεις εμβολίων – δολωμάτων των αλεπούδων κατά της λύσσας θα ξεκινήσουν την 1η Απριλίου με πτήσεις αεροπλάνων από την αερολέσχη Αγρινίου. Περίπου στις 11-12 Απριλίου αναμένεται να μετακινηθούν αεροπλάνα στην αερολέσχη Παναγίτσας Εδέσσης και με πτήσεις 3-5 ημερών να καλύψουν κατά προτεραιότητα περιοχές της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας εφόσον το επιτρέπουν οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες. Σε διαφορετική περίπτωση, οι ρίψεις θα πραγματοποιηθούν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σε περιοχές όπου επικρατούν ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. 
   Το πρόγραμμα ρίψεων εμβολίων – δολωμάτων των αλεπούδων κατά της λύσσας θα συνεχισθεί την 1η Μαΐου από την ίδια αερολέσχη με πτήσεις 4-6 ημερών για να καλυφθούν όλες οι περιοχές, στις οποίες δεν πραγματοποιήθηκαν ρίψεις τον Απρίλιο. 
   Το σχέδιο των πτήσεων είναι ενδεικτικό και υπάρχει πιθανότητα να γίνονται αλλαγές. Το Τμήμα Υγείας Ζώων & Κ.Α.Φ.Ε. της Διεύθυνσης Κτηνιατρικής Π.Κ.Μ. θα πληροφορείται ηλεκτρονικά για τις πτήσεις στην Π.Κ.Μ. και θα ενημερώνει άμεσα τους Δήμους και άλλους φορείς (Γενική Δ/νση Δασών & Αγροτικών Υποθέσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, Γενική Δ/νση Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Μέριμνας Π.Κ.Μ., ΚΕΕΛΠΝΟ, Περιφερειακή Δ/νση Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Πανελλήνιο Κτηνιατρικό Σύλλογο Βορείου Ελλάδος, Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας – Θράκης,, Εγνατία Οδός Α.Ε., κ.ά.), ώστε, μέσω αυτών, να ενημερώνονται σχετικά πολίτες, υπάλληλοι και μαθητές.
   Με στόχο την προστασία της Δημόσιας Υγείας και λόγω της σοβαρότητας της νόσου υπενθυμίζουμε τα μέτρα διαχείρισης των εμβολιακών δολωμάτων:
- Να αποφεύγεται η επαφή με τα εμβόλια-δολώματα και ειδικά με γυμνά χέρια.
- Σε περίπτωση που κάποιος πολίτης βρει ένα τέτοιο εμβόλιο-δόλωμα, δεν θα πρέπει να το ακουμπήσει ή να το πατήσει, ενώ αν χρειασθεί να το πιάσει π.χ. για να το απομακρύνει σε κάποιο πιο δύσβατο μέρος, θα πρέπει να το κάνει φορώντας γάντια μιας χρήσης ή χρησιμοποιώντας μια πλαστική σακούλα.
- Εάν κάποιος σκύλος (κυνηγού, κτηνοτρόφου ή άλλου πολίτη) έχει προσλάβει το δόλωμα στο στόμα του, ο ιδιοκτήτης δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να προσπαθήσει να το απομακρύνει αλλά να προτρέψει το σκύλο να το αφήσει. Στην περίπτωση που ο σκύλος προσέλαβε το εμβόλιο-δόλωμα ή όταν υπάρχει η παραμικρή υποψία γι’ αυτό, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει, φορώντας γάντια, να προσπαθήσει να πλύνει την εξωτερική επιφάνεια του στόματος του ζώου με νερό και σαπούνι. Εάν ο σκύλος καταπιεί το δόλωμα ή υπάρχει υποψία ότι το έπραξε, ο ιδιοκτήτης και τα μέλη της οικογένειάς του δεν θα πρέπει να έρχονται σε επαφή με γυμνά χέρια με το ζώο (σάλιο ή σημεία του σώματός του που ενδεχόμενα έχει γλείψει όπως τρίχωμα, περιοχές γύρω από το στόμα, κ.τ.λ.), για τουλάχιστον μία ημέρα.
- Σε περίπτωση επαφής με το εμβόλιο-δόλωμα με γυμνά χέρια, ο πολίτης θα πρέπει να μεταβεί άμεσα σε μονάδα Υγείας.
   Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη νόσο στον άνθρωπο είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΚΕΕΛΠΝΟ (www.keelpno.gr). Πληροφορίες για τη νόσο (τηλεοπτικό spot – video, ενημερωτικό φυλλάδιο, νομοθεσία, κ.τ.λ.) παρατίθενται στην ιστοσελίδα του ΥΠ.Α.Α.Τ. (www.minagric.gr: Πολίτης → Νοσήματα που μεταδίδονται από τα ζώα στον άνθρωπο → Λύσσα), η οποία είναι διαθέσιμη και μέσα από την ιστοσελίδα της Π.Κ.Μ. (www.pkm.gov.gr: Ενδιαφέρουν τον πολίτη → Ενημέρωση για τη Λύσσα).
Το προαναφερόμενο video είναι αναρτημένο και στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας».


Μπαλάσκα Παναγιώτα

Αν/τρια Προϊσταμένη Τμήματος Κτηνιατρικής ΠΕ Πέλλας

"9 Τρόποι Φροντίδας μιας Σχέσης" - Γράφει ο Ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας.




9 Τρόποι Φροντίδας μιας Σχέσης

Όλοι συμφωνούμε ότι μία σχέση δεν είναι δεδομένη, αλλά συνήθως με το πέρασμα του χρόνου το ξεχνάμε. Όλοι συμφωνούμε ότι τις ανάγκες που έχουμε εμείς, τις έχουν και οι σύντροφοί μας αλλά συχνά όταν έρθει η σειρά μας να τους φροντίσουμε... το ξεχνάμε, το παραμελούμε.

Τι θέλουν οι δύο σύντροφοι σε μία σχέση;

Τι ανάγκες έχουν;

1. Αγάπη: Είναι σαν το νερό, σαν τον αέρα, ποτέ δεν είναι αρκετή. Ποτέ μην σκεφτείτε πως φτάνει, μην σταματάτε να δίνετε αγάπη...

2. Νοιάξιμο: Να έχουμε τον άλλον έννοια, να τον έχουμε στον νου μας, να μπορούμε να αφουγκραζόμαστε τι νοιώθει, τι αισθάνεται... Κι αν δεν μπορούμε από μόνοι μας να καταλάβουμε τότε απλά να τον ρωτάμε...

3. Τρυφερότητα: Η πιο απαλή εκδοχή των δύο προηγούμενων εννοιών, η πιο estet εκδήλωση των συναισθημάτων μας...

4. Καλοσύνη: Να είμαστε καλοί με τον/την σύντροφο μας σημαίνει από το να είμαι κακός με τον/την σύντροφο μου (ξέρετε εσείς: απλώς ΤΕΡΜΑ οι κακίες!)

5. Εμπιστοσύνη: Η ναυαρχίδα των αξιών στις ανθρώπινες σχέσεις. Χωρίς εμπιστοσύνη δεν νοείται εγγύτητα, τουλάχιστον σε συντροφικό επίπεδο. Ούτε καν συνέταιροι δεν γινόμαστε χωρίς εμπιστοσύνη... Πόσο μάλλον ζευγάρι!

6. Κατανόηση: Να μπορούμε να μπαίνουμε στη θέση του άλλου, ιδίως στις δυσκολίες του. Να καταλαβαίνουμε τι περνάει... Κατανόηση σημαίνει ενσυναίσθηση!

7. Υποστήριξη: Στις δύσκολες στιγμές (βλ. άνωθεν) αυτός/αυτή που μπορεί να μας στηρίξει καλύτερα από κάθε άλλον είναι ο/η σύντροφός μας... Αυτούς αναζητάμε κι όταν τους έχουμε, πραγματικά διαθέσιμους και υποστηρικτικούς είναι βάλσαμο.

8. Συγχώρεση: Για να πάμε παρακάτω πρέπει μερικές φορές να μπορούμε να συγχωρέσουμε τον άλλον ή να μας συγχωρέσουν εμάς. Όλοι κάνουμε λάθη! Αν δεν μπορέσουμε να τα προσπεράσουμε η σχέση καθηλώνεται...

9. Ερωτισμός: Αντίθετα με τα στερεότυπα ο ερωτισμός μεταξύ δύο συντρόφων μπορεί (και πρέπει) να αυξάνεται με την ηλικία. Η τέχνη της αποπλάνησης μπορεί να αντλήσει έμπνευση από την εμπειρία των χρόνων που περάσαν...

Αγάπη, έρωτας, εμπιστοσύνη, κατανόηση... έννοιες γνωστές, ίσως και τετριμμένες! Όμως τόσο ουσιαστικές για μια καλή και ζεστή σχέση ανάμεσα σε δύο ανθρώπους.


 Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαικού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”. www.paidi-efivos.gr

"Πως να φροντίσουμε την ψυχική υγεία των παιδιών μας" - Γράφει ο Ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας


Ενθάρρυση, επικοινωνία, θετικό παράδειγμα: πως να φροντίσουμε την ψυχική υγεία των παιδιών μας

Γράφει ο Ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας.
Συνηθίζουμε να λέμε: ''πάνω από όλα η υγεία μας, η υγεία των παιδιών μας!'' και πράγματι η αξία της είναι ανεκτίμητη. Μαζί όμως με την σωματική υγεία έρχεται και η ψυχική: νους υγιής εν σώματι υγιεί.
Στο κείμενο αυτό θα προσπαθήσουμε να σταθούμε και να αναδείξουμε την αξία της συναισθηματικής υγείας των παιδιων καθώς επίσης να διερευνήσούμε πως θα μπορούσαμε οι γονεις να ευνοήσουμε την συνθήκη αυτή.
Ας μιλήσουμε πρώτα για τα βασικά. Τις βασικές ανάγκες ενός παιδιού τις οποίες οι γονείς καλουνται να φροντίσουν.
Τι έχει ανάγκη ένα παιδί;
-Ένα ζεστό σπιτικό που αποδέχεται όλα τα μέλη της οικογένειας.
  -Θετικό παράδειγμα.

-Αρκετή Ανεξαρτησία.
-Σταθερά και συνεπή όρια.    

ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ:
1. Καλλιεργείστε στο παιδί την αυτοπεποίθηση και την αίσθηση ότι αξίζει. Τονίστε τα

θετικά του σημεία αντί να συγκεντρώνετε την προσοχή σας στα λάθη τους.

2. Αποφύγετε να περνάτε στα παιδιά τις δικές σας προσδοκίες, αυτό που εσείς

περιμένετε, γιατί τα παιδιά δεν αποκτούν δικούς τους στόχους, αλλά κάνουν "δικές" τους τις προσδοκίες των μεγάλων.

3.Πολύ συχνά οι γονείς προβάλλουν παράλογες απαιτήσεις που τα παιδιά είναι αδύνατο να πραγματοποιήσουν (πχ να είναι τέλειοι σε ότι μετράει για εμάς — αθλητικά, σχολείο - να έχουν πεντακάθαρο το δωμάτιο τους) και περιμένουν επιτυχίες που είναι πέρα από τις δυνατότητες τους.
4.Συχνά οι γονείς, χωρίς να το συνειδητοποιούν, καλλιεργούν ανταγωνισμό μεταξύ των αδερφών. Π.χ. Μπορεί να επαινούν το παιδί που έχει πετύχει και να αγνοούν ή να επικρίνουν εκείνο που έχει αποτύχει.
5.Συχνά ζητούν την τελειότητα από τα παιδιά τους κι έχουν υπερβολικές φιλοδοξίες για αυτά.
6.Οι γονείς πρώτοι πρέπει να κάνουν πράξη αυτά που ζητούν από τα παιδιά τους. Π.χ. δεν μπορεί ο γονιός να ζητά από τα παιδιά να μαζέψουν τα πράγματα τους ενώ ο ίδιος δεν το κάνει ποτέ.
7.Δεχτείτε τα παιδιά σας όπως είναι, όχι όπως θα έπρεπε να είναι. Δηλαδή με όλες τις ατέλειες τους και τα λάθη τους.
8.Πιστέψτε στα παιδιά σας για να μπορούν να πιστέψουν στον εαυτό τους.
9.Αναγνωρίστε την προσπάθεια και τη βελτίωση, όπως και το τελικό επίτευγμα.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
Τα παιδιά έχουν ανάγκη να επικοινωνήσουμε μαζί τους, να τα ακούσουμε και να τα συντροφέψουμε με τις κουβέντες μας, πολύ περισσότερο από τις υλικές φροντίδες που τους παρέχουμε. Αυτό σημαίνει ότι ακούω τα συναισθήματα του παιδιού μου, ακόμα και του θυμού, της απογοήτευσης και του φόβου και δεν μπαίνω σε διαδικασία κριτικής, κηρύγματος ή επίκρισης. Αφήνω επομένως να εκφράσει τα συναισθήματα του, και ακόμα και αν δεν συμφωνώ, μπορώ να τα δεχτώ.
Επίσης πολλές φορές τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια για να σκεφτούν διάφορους τρόπους που μπορούν να δράσουν. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων κι αυτά να διαλέξουν τις λύσεις που τους ταιριάζουν. Δεν πρέπει να συγχέουμε τη διαδικασία για την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων με τη συμβουλή.
Για παράδειγμα, όταν λέμε "κάνε αυτό", 1) δε βοηθάει τα παιδιά να μάθουν να λύνουν τα προβλήματα τους αλλά συνεχίζουν να εξαρτώνται από τους γονείς, 2) πολλά παιδιά αντιδρούν στη συμβουλή είτε αμφιβάλλουν είτε δεν κάνουν αυτό που τους λένε οι γονείς, 3) αν η συμβουλή σας δεν φέρει αποτέλεσμα, τότε ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος;
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (αντί τιμωρίας):
Μια από τις πιο συνηθισμένες μεθόδους που ακολουθούμε για να πειθαρχήσουμε τα παιδιά είναι να τα αμείβουμε όταν υπακούουν και να τα τιμωρούμε όταν δείχνουν ανυπακοή. Αυτή είναι μια μέθοδος με την οποία πολλοί σημερινοί γονείς έχουν μεγαλώσει, όμως έχει τα εξής μειονεκτήματα: Εμποδίζει τα παιδιά να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις και κατά συνέπεια να υιοθετούν κανόνες θετικής συμπεριφοράς, υπονοεί ότι περιμένουμε την παραδεκτή συμπεριφορά μόνο στα άτομα που εκπροσωπούν την εξουσία, προκαλεί την αντίδραση γιατί προσπαθεί να υποχρεώσει τα παιδιά να συμμορφωθούν.
Αντί για αμοιβή και τιμωρία, η εναλλακτική πρόταση είναι οι Φυσικές και Λογικές συνέπειες, η οποία είναι μια μέθοδος που παρουσιάζει ορισμένα πλεονεκτήματα σε σχέση με την προηγούμενη.

Ποια η διαφορά; Εξηγούμε στο παιδί γιατί κάτι δεν μπορεί να γίνει, ώστε να είναι καθαρό το "γιατί", και το συνδέουμε μόνο με αυτό που συμβαίνει τη δεδομένη στιγμή.

Π.χ. δεν μπορείς να δεις τηλεόραση δυνατά γιατί είναι μεσημέρι και η μητέρα σου κι εγώ θέλουμε να κοιμηθούμε, αντί για ...δε θα δεις τηλεόραση επειδή προχθές δεν έφαγες το φαΐ σου. Αυτό βοηθάει το παιδί να σέβεται και να αντιληφθεί πως υπάρχουν κάποιες λογικές και φυσικές συνέπειες για τα πράγματα που κάνουμε.
ΟΡΙΑ:
Τα όρια δίνουν στο παιδί την αίσθηση της ασφάλειας. Θέστε δίκαια όρια και φροντίστε αυτά να τηρούνται. Χρειάζεται να είστε συνεπείς (τηρείτε την ίδια στάση κάθε φορά που το όριο παραβιάζεται) και σταθεροί (ένα όριο δεν αλλάζει παρά μόνο όταν αυτό απαιτείται, επειδή το παιδί μεγαλώνει), αλλά ποτέ υπερβολικοί.
Αγάπη, εμπιστοσύνη, επικοινωνία, ζεστασιά... λέξεις, έννοιες, αξίες, που αποκτούν τεράστια σημασία στην εφαρμογή τους, στην έμπρακτη μετουσίωσή τους, ενώ παραμένουν όμορφα λόγια όταν είναι μόνο θεωρίες...
Ας το προσπαθήσουμε, ας το κάνουμε πράξη!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαικού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”. www.paidi-efivos.gr

"Η σημασία της θετικής σκέψης" - Γράφει ο Ψυχολόγος Γιάννης Ξηντάρας


ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΘΕΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ



Γράφει ο Γιάννης Ξηντάρας – Ψυχολόγος, www.xidaras.gr  



Οι ψυχολόγοι λένε ότι η καλή ψυχολογία είναι το πάν!
Ταυτολογίες...
Πως αλλιώς όμως να μιλήσει κανείς για την σημασία της θετικής σκέψης; Πως αλλιώς να εκφράσει την αξία της θετικότητας στην ζωής μας; Σε όποιον τομέα κι αν αφορά -υγεία, ψυχολογία, οικονομικά, κοινωνία, ακόμα κι ο καλός καιρός (καλοκαίρι!) είναι σημεία αναφοράς...

Απεναντίας είναι “ o κακός μας ο καιρός...”, η μιζέρια, η άρνηση για κάθε τι καλό, η πίστη ότι τίποτα δεν γίνεται, τίποτα δεν αλλάζει, τίποτα και κανείς δεν μπορεί να μας βοηθήσει...
Η διαμάχη ανάμεσα στο καλό και το κακό (ανάμεσα στον καλό και στον κακό μας εαυτό!) είναι διαχρονική, κι ενίοτε απλοϊκή, στην έκφραση των αντιθέτων. Σκεφτείτε όμως τι θα σήμαινε η καθημερινότητα μας χωρίς αγάπη, χαμόγελα, ελπίδα και αισιοδοξία...
Ας μην αφήσουμε τα αυτονόητα να κρύψουν την αξία του προφανούς:
Aς μιλήσουμε λοιπόν για τα plus της ψυχολογίας.

∙•••••••• Για αυτήν την ευτυχία της ύπαρξης, το υψηλότερο αγαθό πάνω στο οποίο (αυτονόητο μεν, αλλά...) βασίζονται όλα : To να υπάρχουμε είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για όλα τα περαιτέρω... Κάθε πρωί, κάθε μέρα είναι ένα δώρο. Κάθε ώρα και κάθε λεπτό είναι μία μοναδική και ανεπανάληπτη στιγμή που μας καλεί να την αξιοποιήσουμε, να την ζήσουμε, να την απολαύσουμε!
∙•••••••• Για την ύπαρξη της ελευθερίας, την έκφραση, τον λόγο, την μετακίνηση. Η ελευθερία είναι ο πυλώνας της ευτυχίας, όλα τα άλλα ακολουθούν...
∙•••••••• Για το νόημα της αγάπης. (το οποίο συμπυκνώνεται κατά την γνώμη μου στους στίχους του Απόστολου Παύλου στην επιστολή του προς Κορινθίους: “Η αγάπη είναι μακρόθυμη, είναι ευεργετική και ωφέλιμη, η αγάπη δε ζηλεύει, η αγάπη δεν ξιπάζεται (= δεν καυχιέται), δεν είναι περήφανη, δεν κάνει ασχήμιες, δε ζητεί το συμφέρον της, δεν ερεθίζεται, δε σκέφτεται το κακό για τους άλλους, δε χαίρει, όταν βλέπει την αδικία, αλλά συγχαίρει, όταν επικρατεί η αλήθεια. Όλα τα ανέχεται, όλα τα πιστεύει, όλα τα ελπίζει, όλα τα υπομένει. Η αγάπη ποτέ δεν ξεπέφτει “...

Αγάπη, ευτυχία, φαντασία, δημιουργία, ανάπαυση, και πάλι αγάπη... και πάλι και πάντα!
Η παλέτα των χρωμάτων που μπορούν να μας φτιάξουν τη διάθεση, να δώσουν φως και ελπίδα στην καθημερινότητα μας δεν έχει τελειωμό και ειναι στο χέρι μας να χρησιμοποιήσουμε όσα χρώματα και όποιον συνδυασμό θέλουμε εμείς. Γιατί σε τελική ανάλυση εμείς είμαστε οι δημιουργοί, εμείς και οι εκτελεστές του έργου μας...

Ο ορίζοντας για μια καλή ζωή είναι απεριόριστος -ενάντια σε κάθε μιζέρια, σε κάθε απογοήτευση- η θετική μας ψυχολογία τον λούζει με φως, του δίνει το νόημα μιας ζωής με αισιοδοξία, με μια λαχτάρα που μας συνδέει με το επέκεινα...

Υ.Γ. Μην φοβάστε αυτά τα κλισέ, ούτε τα παράδοξα, ούτε ''τίποτα'', όταν αυτά σας στρώσουν τον δρόμο προς την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης. Εξάλλου στα “συν” της καλής ψυχολογίας είναι να μπορούμε να μιλήσουμε για τον κόσμο μέσα μας χωρίς φόβο αλλά με πάθος!





 Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος, τ.συνεργ. στο Νοσοκομείο Παίδων “Αγία Σοφία”, μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Εφηβικής Ιατρικής και του Ευρωπαικού Συλλόγου Ψυχοθεραπείας. Απόφοιτος Ε.Κ.Π.Α, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης “Επαφή”. www.paidi-efivos.gr




Οι δήθεν καλλιεργημένοι


Εκείνοι που το παίζουν…

 Εκείνοι που νομίζουν πως σπουδάζοντας και διαβάζοντας ποίηση και μερικά βιβλία, απέκτησαν τόση καλλιέργεια, που αυτός ο κόσμος είναι τόσο μικρός για να τους χωρέσει και να τους καταλάβει! 

Εκείνοι που έχουν άποψη για όλα… Εκείνοι που κρίνουν τους ανθρώπους από τα πτυχία και από τα ψαγμένα βιβλία που διαβάζουν!

Εκείνοι που το παίζουν αντιδραστικοί, που τρέχουν στις ψαγμένες συναυλίες αλλά μόλις πάνε να σταθούν σε μία κουβέντα, θες να κλείσεις τα αυτιά σου από τη δηθενιά τους, η οποία κάνει μπαμ σε πραγματικά καλλιεργημένους ανθρώπους.

Εκείνοι που θα πάνε στο θέατρο για να σχολιάσουν την ώρα της παράστασης, δείχνοντας ασέβεια και στο διπλανό τους αλλά και στον ηθοποιό!

Εκείνοι που θα κοροιδέψουν όταν δε καταλαβαίνουν κάτι, αντί να ζητήσουν εξηγήσεις.

Εκείνοι οι δήθεν καλλιεργήμενοι που βάζουν ταμπέλες και κρίνουν πολύ εύκολα τους άλλους.

Εκείνοι που καμουφλάρονται πίσω από ψεύτικες εντυπώσεις.

Εκείνοι οι δήθεν καλλιεργημένοι που έχουν κόμπλεξ κατωτερότητας και που δεν το βλέπουν! Και ούτε πρόκειται να το δουν… και δεν πειράζει… όλοι τρώμε τα κόμπλεξ μας! Αυτό που πειράζει είναι διαρκώς να προσπαθείς για κάτι που δεν είσαι και να φαίνεται κιόλας! Και φαίνεται γιατί δεν έχεις πείσει oύτε τον ίδιο σου τον εαυτό… πώς θα πείσεις, λοιπόν, τον απέναντι;

Καλλιέργεια σημαίνει παιδεία… σημαίνει ανοιχτός ορίζοντας, ανοιχτό μυαλό… σημαίνει παρατήρηση… σημαίνει εμπειρία… σημαίνει ταξίδια… σημαίνει ουσία… σημαίνει βλέπω… σημαίνει ακούω… σημαίνει σέβομαι… σημαίνει μαθαίνω διαρκώς… σημαίνει ψυχή… σημαίνει ποιότητα… και σημαίνει και μόρφωση! Μόνο που μόρφωση, δε σημαίνει μόνο πτυχία!

Και ένας πραγματικά καλλιεργημένος ξεχωρίζει! Δεν έχει ανάγκη να κάνει κάτι από όλα τα παραπάνω για να πείσει και αυτή είναι άλλωστε και η διαφορά του!

Ελένη Αλεξανδροπούλου





Η κομψότητα της ψυχής


Η λεπτότητα, η καλαισθησία, η αισθητική δεν σχετίζονται με την κοινωνική, την οικονομική, την πνευματική θέση απαραίτητα.

Η κομψότητα της ψυχής φαίνεται από τις πράξεις μας από το πώς σεβόμαστε τον εαυτό μας, από το πώς απολαμβάνουμε την κάθε στάλα ζωής χαρίζοντας της την αξία που έχει, από το πώς αγαπάμε κάθε μικρό η μεγάλο που δημιουργούμε σεβόμενοι τη δική του υπόσταση.

Η κομψότητα της ψυχής φαίνεται από την ελευθερία που νιώθουμε να είμαστε ο εαυτός μας εκτιμώντας αυτό που αισθανόμαστε και πράττουμε, το οποίο φροντίζουμε να ταιριάζει στην αξία μας.

Η κομψότητα της ψυχής φαίνεται από το πώς δεν προσπαθούμε να ελέγξουμε, να επιβληθούμε σε μας ή σε αυτό που συμβαίνει αλλά αφήνουμε τον εαυτό μας ελεύθερο σε ό,τι εναρμονίζεται με τη γαλήνη μας.

Κείμενο: Αγγελική Μπολουδάκη – Ειδικός Ψυχικής Υγείας





Γιατί πονάει το σώμα όταν αλλάζει ο καιρός;


Ανήκετε σε αυτούς που με την έλευση του φθινοπώρου και την έστω και μικρή πτώση της θερμοκρασίας, νιώθετε το σώμα σας να αντιδρά με πόνους στα κόκκαλα και τις αρθρώσεις και πιάσιμο;

Η εξήγηση βρίσκεται στις αλλαγές στην βαρομετρική πίεση που μπορεί όντως να επηρεάσουν το σώμα μας.

Σύμφωνα με τον μελετητή και καθηγητή Ρόμπερ Τζέιμισον από την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, οι μελέτες σε ανθρώπους με χρόνια προβλήματα στα οστά και τις αρθρώσεις έχουν καταδείξει τη συσχέτιση του καιρού με τις σωματικές αντιδράσεις. Είναι τυπικό, εξηγεί, οι πόνοι να αρχίζουν πριν καν εκδηλωθεί η αλλαγή στον καιρό. Το ίδιο επιβεβαιώνει και ο καθηγητής, ρευματολόγος Ντέιβιντ Μπορενστέιν από το Πανεπιστημιακό Ιατρικό Κέντρο George Washington και πρώην πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ρευματολογίας.

Πώς εξηγείται όμως το φαινόμενο;

Υπάρχουν αρκετές θεωρίες με κυρίαρχη εκείνη που «ενοχοποιεί» την αλλαγή στην ατμοσφαιρική πίεση. Αν και οι περισσότεροι πιστεύουν πως ο πόνος στα οστά και τις αρθρώσεις σχετίζεται με την εμφάνιση βροχής, οι έρευνες δείχνουν πως το πρόβλημα ξεκινά από τις αλλαγές στην βαρομετρική πίεση. Αν φανταστεί κανείς τους ιστούς γύρω από τις αρθρώσεις ως ένα μπαλόνι, η υψηλή βαρομετρική πίεση πιέζει το σώμα εξωτερικά και δεν επιτρέπει στους ιστούς να επεκταθούν. Η χαμηλή πίεση του αέρα αντίθετα, δίνει στους ιστούς το περιθώριο της επέκτασης και της συνακόλουθης πίεσης στις αρθρώσεις με αποτέλεσμα όσοι έχουν ευαισθησία να αισθάνονται πόνο στα συγκεκριμένα σημεία. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και στις καμπίνες των αεροπλάνων, όπου η χαμηλή πίεση αφήνει τους ιστούς «ελεύθερους» και αυτό γίνεται αντιληπτό από το πρήξιμο που παρατηρείτε στα πόδια μετά την ολοκλήρωση της πτήσης.

Τι μπορείτε να κάνετε

Παυσίπονα
Μια ασφαλής λύση, κατά τους ειδικούς, είναι να πάρετε παυσίπονα τις δύσκολες ημέρες.

Μείνετε ζεστοί
Ντυθείτε με πιο χοντρά ρούχα, αυξήστε την θερμοκρασία εντός του σπιτιού ή του χώρου εργασίας και φροντίστε να ζεσταίνετε πρώτα το αυτοκίνητό σας, προτού μπείτε σε αυτό για τις μετακινήσεις σας. Στη διάρκεια του ύπνου, μια ηλεκτρική κουβέρτα θα σας κρατήσει ζεστούς.
Κατόπιν συνεννόησης με τον γιατρό σας, χρησιμοποιήστε ζεστά επιθέματα στα ευαίσθητα σημεία.

Άσκηση
Πριν βγείτε από το σπίτι και εκτεθείτε στις εξωτερικές, καιρικές συνθήκες, κάντε μερικές ασκήσεις που θα μαλακώσουν και θα χαλαρώσουν τις αρθρώσεις σας.

Ο πόνος είναι παροδικός. Το σώμα έχει την τάση να προσαρμόζεται στις καιρικές αλλαγές, επομένως δώστε του τον χρόνο που χρειάζεται για να συνηθίσει και στον πόνο να υποχωρήσει.





ΠΗΓΗ...http://www.onmed.gr

Όταν το “καλό παιδί”, φοράει την μπέρτα του “σούπερ ήρωα”!


Η οικογένεια είναι ένα σύστημα, δηλαδή μια ομάδα ατόμων που αλληλεπιδρούν ως ένα λειτουργικό όλον. Οι φυσικές, κοινωνικές και συναισθηματικές λειτουργίες των μελών της οικογένειας βρίσκονται σε βαθιά αλληλεξάρτηση, ώστε οι αλλαγές σ’ ένα μέρος του συστήματος να έχουν αντίκτυπο σε άλλα μέρη του. Κάθε μέλος στην οικογένεια, αναλαμβάνει ασυνείδητα έναν ρόλο, με στόχο να διατηρηθούν οι ισορροπίες στην οικογένεια. Ο ρόλος που θα πάρει το κάθε μέλος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η σειρά γέννησης, η ιδιοσυγκρασία και η προσωπικότητα του. Άλλα μέλη αποτελούν την “φωνή” της οικογένειας και είναι πιο “αντιδραστικά”, καθώς εξωτερικεύονται περισσότερο και έχουν μια πιο “δυναμική” παρουσία, ενώ άλλα έχουν πάρει τον ρόλο του “καλού παιδιού”.

Τον ρόλο του καλού παιδιού, αναλαμβάνει συνήθως το πρωτότοκο παιδί, καθώς αναλαμβάνει περισσότερες υπευθυνότητες, γρήγορα γίνεται “ο μεγάλος” ή “η μεγάλη”, ενώ όλες του οι κινήσεις στοχεύουν στην επιβεβαίωση από την μαμά ή/και τον μπαμπά. Το παραπάνω έχει ως αποτέλεσμα το “καλό παιδί” της οικογένειας να μην είναι σε επαφή με τον εαυτό του, τις ανάγκες και το συναίσθημα του, αλλά να καλύπτει πρώτα τις ανάγκες των προσώπων αναφοράς του, με στόχο την αποδοχή. Μεγάλο το βάρος του ρόλου του καλού παιδιού στην πατρική μας οικογένεια. Όσοι είχαν αυτόν τον ρόλο, ξέρουν πολύ καλά τι κόστος έχει για τους ίδιους και την μετέπειτα ζωή τους. Όλοι στις οικογένειες μας αναλαμβάνουμε ασυνείδητα κάποιους ρόλους, τους οποίους αν δεν συνειδητοποιήσουμε, τους κουβαλάμε και στην πυρηνική μας οικογένεια.

Το “καλό παιδί” της πατρικής οικογένειας που αναλαμβάνει πολλές ευθύνες, πρέπει να φέρνει εις πέρας όλες τις υποχρεώσεις για να μην στεναχωρήσει τους γονείς του, εξελίσσεται σε ένα σούπερ ήρωα στη δική του οικογένεια, ο οποίος φορώντας την “μπέρτα” του είναι ο στυλοβάτης της οικογένειας, όπου όλα τα μέλη της κρέμονται από εκείνον! Για ακόμα μία φορά οι δικές του ανάγκες θυσιάζονται στον βωμό της οικογενειακής ισορροπίας, χωρίς να συνειδητοποιεί τις συνέπειες. Η καταπίεση των αναγκών και των συναισθημάτων ίσως οδηγήσει μερικούς στο να νιώθουν πιο έντονα το ότι πνίγονται και ότι είναι εγκλωβισμένοι, χωρίς όμως να μπορούν να αναγνωρίσουν τις ρίζες του προβλήματος.

Πόσο βαρύς είναι ο ρόλος του “καλού παιδιού” και πόσο τελικά μας ακολουθεί και στην πυρηνική μας οικογένεια!Αλλάζει; Μόνο όμως αν τον αναγνωρίσουμε μπορούμε και να τον αλλάξουμε!Ας μην διαιωνίσουμε άλλο τέτοια δυσλειτουργικά μοτίβα!

Κρητικού Μαρίνα
Ψυχολόγος Υγείας/ Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος
marina.kritikou@yahoo.com





To όνειρο: μια ψευδαίσθηση που δεν προκαλεί τρέλλα


Τα όνειρα είναι μία παράδοξη αλλά και φυσιολογική κατάσταση. Ένα φαινόμενο που απασχολεί τον άνθρωπο και προσπαθεί να του δώσει νόημα αλλά και να το κατανοήσει από την αρχαία Κίνα, τον Αριστοτέλη έως σήμερα.


Οι πιο πρωτόγονες αντιλήψεις συνδέουν το όνειρο με την μαντεία, αποδίδοντάς του ένα μεταφυσικό νόημα, ενώ πριν τον Αριστοτέλη και τον Ιπποκράτη θεωρείτο θεόσταλτο. Ακόμη και σήμερα, βρίσκουμε αυτή την αρχαϊκή αντίληψη του ονείρου τόσο σε άτομα όσο και σε ολόκληρες κοινότητες και στον Ελλαδικό χώρο. Παράδειγμα αποτελεί ο ρόλος του ονείρου στο έθιμο των Αναστενάρηδων, όπου το όνειρο κάποιου μέλους της κοινότητας για κάποιο άλλο μέλος μπορεί να οδηγήσει το τελευταίο να πατήσει τα αναμμένα κάρβουνα της τελετής χωρίς τον φόβο να καεί.

Από τον Φρόυντ ιδιαίτερα και μετά ξεκινά μία συστηματική μελέτη των ονείρων. Η ψυχανάλυση, περισσότερο από κάθε άλλη μέθοδο, αλλά και η εξέλιξη της νευροφυσιολογίας, συνέβαλαν στο να θεωρήσουμε τα όνειρα ένα φυσιολογικό ενδογενές προϊόν του ψυχισμού και όχι προερχόμενο από κάπου αλλού.

Τα όνειρα, ακόμη και για τον Αριστοτέλη είναι συνδεδεμένα με ένα είδος γνώσης. Για τον Φρόυντ, που εισήγαγε την αφήγηση και ανάλυση ονείρων στην ψυχαναλυτική πρακτική, το όνειρο αποτελεί βασική δίοδο για την πρόσβαση στο ασυνείδητο.

Στην πραγματικότητα το όνειρο μοιάζει πολύ με την ψευδαίσθηση. Και τα δύο αυτά φαινόμενα είναι κυρίως εικονοποιήσεις που απορρέουν από το ίδιο βιολογικό όργανο, το εγκεφαλικό στέλεχος και στέλνονται στον οπτικό φλοιό του εγκεφάλου. Αυτές οι ενδογενείς εικόνες δεν είναι χαρακτηριστικές μόνο του ανθρώπου αλλά και όλων των θηλαστικών και των πτηνών, ενώ δεν ονειρεύονται τα ψάρια και τα ερπετά. Οι νευροφυσιολόγοι υποστηρίζουν τη θεωρία ότι τα όνειρα σχετίζονται με την εξέλιξη της ομοιοθερμίας των οργανισμών, τη διατήρηση δηλαδή μίας σταθερής θερμότητας του σώματος που δεν εξαρτάται από τις εξωτερικές συνθήκες.

Πιο συγκεκριμένα, τα όνειρα εμφανίζονται στο παράδοξο στάδιο του ύπνου REM (ανακαλύφθηκε το 1957), που εμφανίζεται μετά τα πρώτα 80 λεπτά ύπνου. Σε αυτό το στάδιο υπάρχουν κάποιες νευροφυσιολογικές μεταβολές, όπως κίνηση των βλεφάρων, στύση, αύξηση των καρδιακών παλμών. Κατά τη διάρκεια του ύπνου εμφανίζονται 4-5 τέτοιες φάσεις και η καθεμία διαρκεί περίπου 20 λεπτά.

Στην αρχή της ζωής, για το βρέφος η φάση του ονείρου καλύπτει περίπου το 50% του ύπνου και ώς την εφηβεία σταθεροποιείται στο 20%.

Όταν ξυπνήσουμε στη φάση αυτή θυμόμαστε τα όνειρα, ενώ όσο περισσότερο απομακρύνεται η αφύπνιση τόσο περισσότερο ξεθωριάζει η μνήμη.

Το όνειρο βρίσκεται ανάμεσα στο βιολογικό και το ψυχικό, ή για να το πούμε καλύτερα αφορά στην ψυχικοποίηση του βιολογικού. Έτσι, ενορμήσεις και σωματικές αισθήσεις συνδυάζονται με ψυχικό περιεχόμενο και δημιουργούν την εικονοποίηση του ονείρου, που όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος τόσο περισσότερο σύνθετη γίνεται.

Το μικρό παιδί δεν ξεχωρίζει ακόμη με σαφήνεια την πραγματικότητα από τη φαντασία. Έτσι, θα λέγαμε ότι περισσότερο από κάθε άλλη περίπτωση, το όνειρο στο μικρό παιδί μοιάζει εξαιρετικά με την ψευδαίσθηση του ψυχωσικού. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που οι ψυχωσικοί επικοινωνούν καλύτερα με τα παιδιά απ’ ό,τι με τους ενήλικες.

Επίσης, στην πολύ νεαρή ηλικία είναι συχνοί και οι νυχτερινοί τρόμοι. Πρόκειται για αφύπνιση μέσα σε αίσθημα τρόμου που δεν έχει προκύψει από κάποια εικονοποίηση και σχετίζεται με την προλεκτική περίοδο του μικρού παιδιού, που είναι ακόμη πρόσφατη. Σε αυτή την περίπτωση το παιδί κλαίει γοερά, δεν αναγνωρίζει πρόσωπα και περιβάλλον και παρηγορείται δύσκολα.

Συχνοί είναι και οι εφιάλτες στο παιδί. Πολλοί ερευνητές, ιδιαίτερα της ψυχαναλυτικής σχολής, υποστηρίζουν ότι το παιδί εκφράζει μέσα στα όνειρά του τον ψυχισμό της μητέρας. Έτσι, αν η μητέρα είναι αγχωμένη, το παιδί το εισπράττει-ήδη από την προλεκτική περίοδο- και το εκφράζει μέσα στον ύπνο.

Από την άλλη, το παιδί δεν έχει ακόμη αναπτύξει επαρκώς τη γλώσσα κι έτσι δύσκολα μπορεί να αφηγηθεί το όνειρο πόσο μάλλον να κάνει συνειρμούς πάνω σε αυτό προκειμένου να αποκαλυφθεί το κρυφό νόημα. Η Μέλανι Κλάιν ωστόσο, πρότεινε τον συνδυασμό ζωγραφικής, παιχνιδιού και δραματοποίησης για την κατανόηση των παιδικών ονείρων. Παρόμοιες τεχνικές χρησιμοποιούμε και οι δραματοθεραπευτές στην αναλυτική δουλειά των ονείρων των ενηλίκων με εντυπωσιακά αποτελέσματα στην προσέγγιση και αντιμετώπιση του τραυματικού, χρησιμοποιώντας σκηνικά, κατάλληλα φώτα, κοστούμια κλπ.

Τα όνειρα έχουν διαφορετικά περιεχόμενα. Άλλοτε σχετίζονται με την εκπλήρωση μίας επιθυμίας, ενώ συχνά επαναλαμβάνουν ένα περιεχόμενο τραυματικό και απωθημένο.

Τόσο το όνειρο όσο και η ψευδαίσθηση είναι μεταφορές και ως τέτοιες δύνανται να αποκαλύψουν το πραγματικό νόημα που κρύβεται μασκαρεμένο από κάτω. Τα κατάλοιπα της μέρας είναι μόνο οι αφορμές για να συνδεθεί το όνειρο με το τραυματικό ή το περιεχόμενο επιθυμίας του υποκειμένου και να αρχίσει η διαδικασία παραγωγής εικόνων και κατασκευής του ονειρικού σεναρίου.



Δήμητρα Σταύρου

Η Δήμητρα Σταύρου έχει σπουδές Ψυχολογίας στη Γαλλία και στην Ελλάδα και σπουδές στη Δραματοθεραπεία τετραετούς κύκλου. Έχει εργαστεί με φυλακισμένους, εξαρτημένους, ψυχωτικούς, ηθοποιούς, εφήβους, στελέχη επιχειρήσεων κ.ά.

[Σημ. O τίτλος του άρθρου προέρχεται από το βιβλίο του Ζαν-Μπερτράν Πονταλίς, «Παράθυρα», μτφ.Εύα Καραϊτίδη, βιβλιοπωλείον της Εστίας, σειρά Ψυχαναλυτικά, Αθήνα 2007 (Το κεφάλι και το δωμάτιο)]





ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ...